Waarom werken met artikelen als je diensten verleend?

GRONINGEN - De software van Simplicate is gebouwd voor zakelijke dienstverleners. En omdat zij vrijwel allemaal werken met uren, beschikt Simplicate over een uniek dienstenconcept. Daar waar andere tools dwingen om je diensten als artikelen te formuleren, werk je in Simplicate met diensten. Bij elke dienst hoort een ‘prijs per stuk’, maar tegelijkertijd wil je je dienstverlening niet in elk project op dezelfde manier factureren. Je diensten moeten net zo flexibel zijn als jouw organisatie. Soms lever je een klus in één keer af tegen een totaalprijs, soms werk je uurtje-factuurtje en soms wil een klant dat je op gezette tijden bepaalde werkzaamheden verricht. Dat kan allemaal met het handige dienstenconcept in de Project Management Software van Simplicate.

Wat is een dienst?

Een dienst in Simplicate is als het ware een prijsafspraak die je zowel op de offerte als op de factuur kunt zetten. Als accountant adviseer je over financiële zaken. Ook bied je wellicht het samenstellen of controleren van een jaarrekening aan. Ander voorbeeld: als internetbureau bouw en onderhoud je een website. Of: als marketingbedrijf bied je Google AdWords en SEO- optimalisatie aan.

Waarschijnlijk kun je voor jouw bedrijf een hele serie diensten bedenken. Die ga je allemaal in kaart brengen en in Simplicate benoemen als diensten. De volgende vraag is: hoe ga je ze factureren?

Abonnement, nacalculatie of vaste prijs

Elke dienst die je verleent, kan op drie manieren worden gefactureerd: tegen een vaste prijs, op abonnement en op basis van nacalculatie.

Je zou een vaste prijs kunnen afspreken, die je eventueel in termijnen factureert. Voor een eenmalige dienst, zoals het bouwen van een website kun je dat doen, maar zou je ook op uurbasis kunnen werken. Zit er regelmaat in de dienstverlening, dan kun je denken aan een abonnementsvorm – je klant neemt elke maand een vast aantal uren van je af.

Het maakt met het dienstenconcept van Simplicate niet uit wat je met de klant afspreekt: abonnement, vaste prijs en/of nacalculatie. Het is allemaal mogelijk en bovendien te combineren. Zo kun je de AdWords-dienst in een abonnement gieten en het SEO-werk per uur factureren. Je combineert alle afspraken in één offerte, die bij akkoord eenvoudig wordt omgezet in een project. Je hoeft dus niet twee offertes (en sales en facturen) aan te maken, maar zet twee diensten in je offerte: een voor het abonnement en een voor de nacalculatie.

Urenregistratie & facturatie

Op elke dienst bepaal je vervolgens wat er aan werk moet worden verricht. Vraag je bijvoorbeeld af wat er allemaal moet gebeuren om die website te bouwen. Die type werkzaamheden noemen we in Simplicate ‘urensoorten’.

Een combinatie van de gemaakte afspraken (diensten) en de uren die daar (urensoorten) op worden geregistreerd, stelt Simplicate automatisch de juiste factuur voor je op. Je hoeft er zelf niet eens meer over na te denken en bent dus nooit meer op zoek naar omzet aan het einde van de maand!

Meer weten?

Wil je meer weten over het dienstenconcept van Simplicate, vraag dan vrijblijvend een proefaccount aan!

Auteur: Gerard Loode

Laatste nieuws