ABN AMRO trekt 90 miljoen euro extra uit voor compenseren klanten
bron: AccountancyWorld
AMSTERDAM - ABN AMRO trekt 90 miljoen euro extra uit voor het compenseren van klanten die een te hoge rente hebben betaald op een lening. De regeling die ABN AMRO eerder was overeengekomen, vergoedde kosten maar vanaf 2008. Maar ABN AMRO heeft nu besloten om gedupeerde klanten een compensatie aan te bieden die teruggaat tot 2001. Claimorganisaties blijven ondanks de verruiming kritisch.
Het gaat bijvoorbeeld om klanten die een lening hadden met variabele rente. De bank volgde met zijn rentes niet genoeg de marktrente. Maar geschilleninstituut Kifid oordeelde dat klanten dat wel mochten verwachten, tenzij ABN AMRO nadrukkelijk anders had vermeld. De vergoeding kan zomaar honderden euro's per klant betekenen.
Er waren al circa 200.000 klanten die een vergoeding konden verwachten. Dat worden er nu circa 30% meer. De eerste gedupeerden hebben inmiddels al hun geld ontvangen. Mensen die nog een vergoeding krijgen, worden hierover door het financiële concern geïnformeerd. Als de bank de informatie niet meer heeft, kunnen klanten zich ook met eigen informatie van voor 2008 melden.
De bank kwam de oorspronkelijke compensatieregeling in september overeen met de Consumentenbond, waarmee toen nog zo'n 250 miljoen euro was gemoeid. Vanuit andere claimorganisaties was er kritiek dat de regeling niet voldoende zou zijn. Er werd zelfs al met juridische stappen gedreigd. Volgens de bank hebben die claimclubs geen rol gespeeld bij het besluit om de regeling te verruimen. "We hebben dit gedaan omdat het kan en om een zo groot mogelijke groep klanten tevreden te stellen", zegt een woordvoerder. Hij legt uit dat de vergoedingen nu teruggaan tot de verjaringstermijn.
Volgens claimorganisatie Qollect komt ABN AMRO de gedupeerden van woekerrentes nog altijd onvoldoende tegemoet. "Zo heeft ABN AMRO aangegeven alleen de te veel betaalde rente op consumptieve kredieten te vergoeden. Maar hoe zit dat dan met de hypothecaire leningen en de talloze andere producten waarmee ABN AMRO haar klanten heeft misleid?", geeft de belangenbehartiger aan. Qollect is bezig met het voorbereiden van een collectieve zaak tegen ABN AMRO.
Een andere organisatie, Geldbelangen, stoort zich eraan dat ABN AMRO nog geen rente op rente vergoedt. Nieuwe juridische stappen vindt Geldbelangen evenwel niet nodig, want er zou hierover binnenkort toch nog een uitspraak volgen bij het Kifid.
Ook andere banken hebben aangekondigd klanten te compenseren die een te hoge rente hebben betaald op een lening. Bij Rabobank en ING werd al uitgegaan van het vergoeden van te veel betaalde rente vanaf 2001.
Bron: ANP
Laatste nieuws
-
26 apr Kabinet legt keuzes voor aan Kamer voor suikertaks op frisdranken
-
26 apr Eén op drie zzp'ers heeft slechts één opdrachtgever
-
26 apr Van Rij zegt niets over belastingconstructie OCI
-
26 apr Microsoft profiteert flink van clouddiensten en AI-toepassingen
-
26 apr Alfa sluit ‘laatste jaar’ voor fusie af met stevige groei
-
26 apr Touchless boekhouden – op weg naar een toekomst zonder handmatige invoer
-
26 apr Co-creatie tussen Exact en accountants zorgt voor een goede wisselwerking
-
26 apr Sparren voor éénpitters en kleine accountantskantoren in Zuid-Holland: u bent uitgenodigd
-
25 apr Atos stelt deadline reddingsplan uit
-
25 apr NBA roept meer accountants op tot zelfonderzoek inzake examenfraude
Praat mee
Heeft u al een account? Dan kunt u
Inloggen
Heeft u nog geen account? Maak dan een account aan