ACM komt met regels tegen valse claims over duurzaamheid
bron: AccountancyWorld
AMSTERDAM - De Autoriteit Consument & Markt heeft vuistregels opgesteld voor duurzaamheidsclaims die bedrijven gebruiken bij de verkoop van hun producten en diensten. De ACM wil hiermee bereiken dat bedrijven consumenten goed en volledig voorlichten over de duurzaamheid van hun producten of diensten. Dit draagt bij aan het vertrouwen van consumenten in duurzame producten. Markten voor duurzame producten en diensten kunnen zich hierdoor beter ontwikkelen. Hierover bericht de toezichthouder op zijn website.
De ACM ziet dat consumenten duurzaamheid steeds vaker meewegen in hun aankoopbeslissing. Dit maakt het voor bedrijven aantrekkelijk om producten en diensten als duurzaam aan te prijzen. Consumenten kunnen de claims zelf niet controleren. Ze moeten erop kunnen vertrouwen dat de claims die bedrijven doen kloppen. Valse of misleidende claims (‘greenwashing’) tasten het vertrouwen van consumenten aan en leiden tot oneerlijke concurrentie met bedrijven die het wel goed doen.
Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM: “Voor consumenten en bedrijven die willen bijdragen aan een meer duurzame samenleving is het belangrijk dat de informatie over duurzaamheid klopt en controleerbaar is. Deze vuistregels maken duidelijk aan welke eisen duurzaamheidsclaims moeten voldoen. Bedrijven en consumenten kunnen vermoedens van valse of misleidende duurzaamheidsclaims bij ons melden.”
Vijf vuistregels
De ACM heeft vijf vuistregels opgesteld voor bedrijven:
- Maak duidelijk welk duurzaamheidsvoordeel het product heeft
- Onderbouw duurzaamheidsclaims met feiten en houd ze actueel
- Vergelijkingen met andere producten, diensten of bedrijven moeten eerlijk zijn
- Wees eerlijk en concreet over de duurzaamheidinspanningen van uw bedrijf
- Zorg dat visuele claims en keurmerken behulpzaam zijn voor consumenten en niet verwarrend
De ACM heeft een leidraad uitgebracht waarin deze vuistregels met voorbeelden worden toegelicht. De ACM nodigt bedrijven en organisaties uit om mee te denken en te reageren tot 20 oktober 2020.
Bron: ACM
Laatste nieuws
-
26 apr Kabinet legt keuzes voor aan Kamer voor suikertaks op frisdranken
-
26 apr Eén op drie zzp'ers heeft slechts één opdrachtgever
-
26 apr Van Rij zegt niets over belastingconstructie OCI
-
26 apr Microsoft profiteert flink van clouddiensten en AI-toepassingen
-
26 apr Alfa sluit ‘laatste jaar’ voor fusie af met stevige groei
-
26 apr Touchless boekhouden – op weg naar een toekomst zonder handmatige invoer
-
26 apr Co-creatie tussen Exact en accountants zorgt voor een goede wisselwerking
-
26 apr Sparren voor éénpitters en kleine accountantskantoren in Zuid-Holland: u bent uitgenodigd
-
25 apr Atos stelt deadline reddingsplan uit
-
25 apr NBA roept meer accountants op tot zelfonderzoek inzake examenfraude
Praat mee
Heeft u al een account? Dan kunt u
Inloggen
Heeft u nog geen account? Maak dan een account aan