Deze 3 marketing fouten moet je als moderne accountant echt vermijden

ROTTERDAM - Jij als accountant bent altijd op de hoogte van het laatste nieuws binnen je vakgebied. De belangrijkste updates van vakbladen en -sites krijg je dagelijks in je inbox of op je feed. Je blijft je continu ontwikkelen en gaat regelmatig naar relevante workshops, accountancy events of cursussen. En natuurlijk volg je jouw concullega’s op de voet en weet je altijd precies waar ze mee bezig zijn.

Kortom, je kent de markt als geen ander. En toch blijft het lastig om jezelf op de juiste manier te positioneren en je diensten succesvol te verkopen. Misschien ligt je kracht er net niet, heb je er simpelweg echt geen tijd voor, of kom je gewoon niet verder dan dat wat je altijd al gedaan hebt.

Herken je jezelf hierin? Dan ben je echt geen uitzondering. Veel accountants maken dezelfde fouten als het op marketing aankomt. Om je te helpen dit te vermijden delen we hier een aantal marketing fouten die we helaas nog (te) vaak zien.

Marketing fout #1: Hopen dat die sterke propositie en positionering zich vanzelf wel ontwikkelen

“Zolang ik maar gewoon mijn werk goed doe, de juiste mensen aanneem en een goede service bied, komt de rest vanzelf.”

Was het maar zo gemakkelijk. Het is een fundamentele basis, dat zeker. Maar het is geen vervanging voor een goed ontwikkelde bedrijfsidentiteit en marketing. Zeker niet in zo’n competitieve markt als de accountancy. Je moet jezelf echt in de kijker van de doelgroep kunnen spelen. En dat terwijl er een heleboel andere kantoren ondertussen druk bezig zijn precies hetzelfde te doen.

Daarom is het echt niet genoeg om zomaar te hopen dat een sterke propositie en positionering zich vanzelf ontwikkelen.

Dat is de fout, maar hoe doe je het goed? Door de tijd te nemen om eens bewust na te denken over je propositie en positionering als accountant of accountantskantoor.

Zet het eens op papier:

Dit is de basis, maar je kan het lijstje natuurlijk ook verder aanvullen en uitbreiden. Denk aan factoren als: personeel en expertise, software en systemen, specialisatie en advisering… Beperk je hierbij niet tot het heden maar blik ook vooruit op de toekomst. Zo kan je steeds beter definiëren wat jouw plek in de markt is, wat het moet worden, en hoe je dit het beste uit kunt dragen.

Marketing fout #2: Denken dat marketing om zenden (of nog erger: roepen) draait

Natuurlijk ben je volledig overtuigd van de kracht van je kantoor en de diensten die jij (potentiële) klanten te bieden hebt. Maar dat betekent niet dat anderen je dan ook maar gelijk op je woord zullen geloven.

Tegenwoordig draaien marketing en sales echt niet meer om het klassieke ‘verkooppraatje’ of het zenden van subjectieve boodschappen. Waar het dan wel om draait? Adviseren, helpen, het delen van kennis en het voeren van een dialoog. En nog een heel belangrijke: echte ervaringen van echte klanten.

Wat betekent dit voor jou als accountant? Dat je niet meer wegkomt met wat basic marketing waar het enkel draait om wat jij wilt vertellen. Een advertentietje hier en daar, wat adwords, af en toe een brochure achterlaten… Het zal lang niet de gewenste resultaten opleveren.

Marketing fout #3: Hetzelfde doen als al je concullega accountants

De grootste fout, die we het vaakst zien? Die komt van accountantskantoren die zich totaal niet weten te onderscheiden of absoluut niet opvallen. Want als er iets weinig succesvol is, dan is het wel marketing waarmee je compleet opgaat in de massa.

Doe je precies hetzelfde als de rest van de accountantskantoren? Dan zal je heel hard moeten vechten om de resultaten te behalen die je wilt behalen. Als accountant moet je dan ook oppassen dat je niet precies doet wat al je concullega’s ook al doen.

Inmiddels weet wat je beter niet kan doen. Maar wat moet je nou eigenlijk juist wel doen? Dat lees je in ons e-book over het onderscheidende vermogen van accountants. Met inzichten die je helpen de juiste mindset te ontwikkelen en succesvolle keuzes te maken.

 
 
 
Bron: Yuki - partner AccountancyWorld

Laatste nieuws