Deze 3 marketing fouten moet je als moderne accountant echt vermijden

20-11 06:05 | bron: AccountancyWorld

ROTTERDAM - Jij als accountant bent altijd op de hoogte van het laatste nieuws binnen je vakgebied. De belangrijkste updates van vakbladen en -sites krijg je dagelijks in je inbox of op je feed. Je blijft je continu ontwikkelen en gaat regelmatig naar relevante workshops, accountancy events of cursussen. En natuurlijk volg je jouw concullega’s op de voet en weet je altijd precies waar ze mee bezig zijn.

Kortom, je kent de markt als geen ander. En toch blijft het lastig om jezelf op de juiste manier te positioneren en je diensten succesvol te verkopen. Misschien ligt je kracht er net niet, heb je er simpelweg echt geen tijd voor, of kom je gewoon niet verder dan dat wat je altijd al gedaan hebt.

Herken je jezelf hierin? Dan ben je echt geen uitzondering. Veel accountants maken dezelfde fouten als het op marketing aankomt. Om je te helpen dit te vermijden delen we hier een aantal marketing fouten die we helaas nog (te) vaak zien.

Marketing fout #1: Hopen dat die sterke propositie en positionering zich vanzelf wel ontwikkelen

“Zolang ik maar gewoon mijn werk goed doe, de juiste mensen aanneem en een goede service bied, komt de rest vanzelf.”

Was het maar zo gemakkelijk. Het is een fundamentele basis, dat zeker. Maar het is geen vervanging voor een goed ontwikkelde bedrijfsidentiteit en marketing. Zeker niet in zo’n competitieve markt als de accountancy. Je moet jezelf echt in de kijker van de doelgroep kunnen spelen. En dat terwijl er een heleboel andere kantoren ondertussen druk bezig zijn precies hetzelfde te doen.

Daarom is het echt niet genoeg om zomaar te hopen dat een sterke propositie en positionering zich vanzelf ontwikkelen.

Dat is de fout, maar hoe doe je het goed? Door de tijd te nemen om eens bewust na te denken over je propositie en positionering als accountant of accountantskantoor.

Zet het eens op papier:

Dit is de basis, maar je kan het lijstje natuurlijk ook verder aanvullen en uitbreiden. Denk aan factoren als: personeel en expertise, software en systemen, specialisatie en advisering… Beperk je hierbij niet tot het heden maar blik ook vooruit op de toekomst. Zo kan je steeds beter definiëren wat jouw plek in de markt is, wat het moet worden, en hoe je dit het beste uit kunt dragen.

Marketing fout #2: Denken dat marketing om zenden (of nog erger: roepen) draait

Natuurlijk ben je volledig overtuigd van de kracht van je kantoor en de diensten die jij (potentiële) klanten te bieden hebt. Maar dat betekent niet dat anderen je dan ook maar gelijk op je woord zullen geloven.

Tegenwoordig draaien marketing en sales echt niet meer om het klassieke ‘verkooppraatje’ of het zenden van subjectieve boodschappen. Waar het dan wel om draait? Adviseren, helpen, het delen van kennis en het voeren van een dialoog. En nog een heel belangrijke: echte ervaringen van echte klanten.

Wat betekent dit voor jou als accountant? Dat je niet meer wegkomt met wat basic marketing waar het enkel draait om wat jij wilt vertellen. Een advertentietje hier en daar, wat adwords, af en toe een brochure achterlaten… Het zal lang niet de gewenste resultaten opleveren.

Marketing fout #3: Hetzelfde doen als al je concullega accountants

De grootste fout, die we het vaakst zien? Die komt van accountantskantoren die zich totaal niet weten te onderscheiden of absoluut niet opvallen. Want als er iets weinig succesvol is, dan is het wel marketing waarmee je compleet opgaat in de massa.

Doe je precies hetzelfde als de rest van de accountantskantoren? Dan zal je heel hard moeten vechten om de resultaten te behalen die je wilt behalen. Als accountant moet je dan ook oppassen dat je niet precies doet wat al je concullega’s ook al doen.

Inmiddels weet wat je beter niet kan doen. Maar wat moet je nou eigenlijk juist wel doen? Dat lees je in ons e-book over het onderscheidende vermogen van accountants. Met inzichten die je helpen de juiste mindset te ontwikkelen en succesvolle keuzes te maken.

 
 
 
Bron: Yuki - partner AccountancyWorld




Uw nieuws hier? neem dan contact met ons op

Geef een reactie
Je moet inloggen om te kunnen reageren.
Heb je nog geen account, maak dan een account aan


Laatste nieuws
30 nov Visma breidt Connected Experience voor Accountants strategisch uit met overname RADAR Software
30 nov ABN AMRO schrapt komende jaren 15 procent van de banen
30 nov Geïntegreerde accountantsopleiding slaat aan
30 nov Webinar Jaarverslaggeving in het MKB
30 nov KPMG: “Recordbedrag aan investeringen in Europese startups”
30 nov Verkort schakelprogramma naar Post HBO AA MKB
27 nov NBA-Jaarplan 2021: Werken aan een vitaal beroep
27 nov ABP verhoogt premie en waarschuwt voor korten
27 nov Duitse toezichthouder: EY mogelijk strafbaar bij controle Wirecard
27 nov NBA Helpt webinar: NOW praktijkcases
27 nov Veelgestelde vraag: cliëntonderzoek en de nieuwe Wwft bij eenvoudige belastingaangifte en aangifte erfbelasting
27 nov Wat maakt de éénpitter zo uniek?
27 nov HBO Bachelor SPD Bedrijfsadministratie specialisatie Accountancy
26 nov IIRC en SASB fuseren
26 nov Download nu het Benchmark rapport Accountancy 2020-2021
26 nov ING-medewerkers kunnen ook na coronacrisis deels vanuit huis blijven werken
26 nov CPB minder pessimistisch over Nederlandse economie
26 nov Vermelding in jaarrekening van transacties met verbonden partijen
26 nov 44% van de ict-projecten mislukt. Zo zorg je ervoor dat jouw ict-project wél slaagt (video)
26 nov HBO Bachelor Accountancy
26 nov Het Yuki Magazine: Van 'wat gebeurt er nu?' tot 'waar gaan we heen?'
25 nov Vanavond 19.00 Online editie Accounting Insight over trends in accountancy
25 nov Ook negatieve rente bij SNS, ASN en Regiobank
25 nov 'ECB gaat dividendverbod banken volgend jaar opheffen'
25 nov Webinar Hoe onderscheid je jezelf als financieel professional?
Poll
Mijn kantoor onderzoekt al concreet de mogelijkheden van blockchaintechnologie
Het Accountancyworld netwerk
Accountancyworld verbindt professionals uit de Finance met elkaar. Word ook onderdeel van Accountancyworld!
Spotlight
Advertentie
uw banner hier?