Helft Nederlanders sceptisch over Black Friday

Bijna de helft (43,8%) van de Nederlandse consumenten is kritisch over de kortingen tijdens Black Friday, dat blijkt uit grootschalig enquêteonderzoek van Onderneming.nl. Dat aanbiedingen tijdens deze periode niet altijd zijn wat het lijkt, signaleert ook de Autoriteit Consument en Markt (ACM): “Wij zien dit jaar dat er trucjes worden toegepast”

Het fenomeen dat enkele jaren geleden overwaaide vanuit de Verenigde Staten, lijkt te blijven: Black Friday. Tegenwoordig staat de laatste vrijdag van november ook in Nederland in het teken van hoge kortingen en meer waar voor je geld. Maar klopt dat wel, en hoe kijkt de Nederlandse consument aan tegen deze dag?

Twijfels over hoge kortingen

Hoewel er veel aandacht en reclame aan de laatste vrijdag van november wordt besteed, lijkt niet iedereen Black Friday in zijn agenda te hebben staan. Zo geeft 36,1 procent van de Nederlandse consumenten dat ze van plan te zijn om iets te kopen tijdens Black Friday. Hoewel dit duidt op een grote groep koopbereide consumenten, blijft de twijfel groot over de werkelijke voordelen van Black Friday-aanbiedingen. Zo geeft slechts 22,9% van de Nederlandse consumenten aan zonder twijfel te geloven dat aanbiedingen ook écht goedkoper zijn, terwijl 43,8% sceptisch is. De resterende 28,3 procent verhoudt zich neutraal ten opzichte van de aanbiedingen.

Slechts een kleine hoeveelheid impulsieve aankopen

Ondanks de vele aanbiedingen, laat het merendeel van de Nederlandse Consumenten zich niet blindelings sturen door Black Friday. Zo geeft slechts 4,2% van de respondenten aan dingen te kopen die eigenlijk overbodig zijn. Ook overmatige uitgaven blijken voor het merendeel geen groot probleem te zijn, van de Nederlandse consumenten geeft 10,4% aan meer te besteden tijdens Black Friday dan gepland.

Consument blijft waakzaam

Ondanks de gepresenteerde hoge kortingen, blijft een groot deel van de Nederlandse consumenten op hun hoede. Zo controleert 90,6% van tevoren of een Black Friday-aanbieding daadwerkelijk goedkoper is dan elders, terwijl slechts 9,4% dit niet doet. Dit laat zien dat een groot deel van de consumenten de tijd neemt om prijzen te vergelijken, zoals ook Gerard Spierenburg, woordvoerder van de Consumentenbond adviseert: “Als je een goede aanbieding hebt gevonden, check dan ook of het écht een goede aanbieding is. Dat kan door te kijken naar wat hetzelfde product bij de concurrent kost, maar ook met bepaalde prijshistorie-tools. Zo kun je zien wat een product in de loop der tijd heeft gekost, soms zie je dan dat die zogenoemde deal tegenvalt ten opzichte van weken of maanden eerder.”

Laatste nieuws