PwC: Veranderen businessmodel leidt tot groei productiviteit

Er is een verband tussen het veranderen van een businessmodel en de groei van productiviteit. Dat blijkt uit onderzoek van PwC op basis van data van zo'n 18.000 bedrijven. Dit betekent dat als een bedrijf de manier verandert waarop het geld verdient, klanten bedient of nieuwe producten of diensten levert, de kans groter wordt dat het ook productiviteitsgroei realiseert.

De 18.000 bedrijven uit de steekproef zijn overal in de wereld gevestigd en zijn afkomstig uit alle sectoren. De data hebben betrekking op de jaren tussen 2009 en 2023. Uit het onderzoek ‘Reinvention as a resilience strategy’ komt naar voren dat bedrijven die vooroplopen met het veranderen van hun businessmodel een productiviteitswinst kunnen realiseren van 1,5 tot 8,5 procent in vergelijking met bedrijven die daarbij achterblijven.

'De resultaten geven aan dat veranderingen in het bedrijfsmodel aanzienlijk bijdragen aan de productiviteitsgroei. Bedrijven die hun bedrijfsmodellen veranderen, presteren beter dan bedrijven die dat niet doen', licht hoofdeconoom Barbara Baarsma van PwC toe. 'Uit onze analyse blijkt dat dit effect in de periode tussen 2019 en 2023 nog sterker is dan in de jaren daarvoor. Dat suggereert dat de druk op bedrijven om te innoveren en hun bedrijfsmodellen aan te passen steeds hoger is.'

Het artikel en rapport van PwC

 

Laatste nieuws