ACM: energiebedrijven rekenden kosten eerlijk door aan consument

bron: AccountancyWorld
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft geen aanwijzingen gevonden dat energieleveranciers tijdens de energiecrisis kostenstijgingen sneller aan klanten hebben doorberekend dan kostenverlagingen. De toezichthouder onderzocht hoe zes energieleveranciers, waaronder de drie grootste, tussen 2021 en juni 2023 de groothandelsprijzen van gas en stroom aan consumenten doorrekenden.
Dit betekent dat de onderzochte leveranciers hun marges niet hebben verhoogd door prijsstijgingen op de groothandelsmarkt sneller door te berekenen dan prijsdalingen, aldus de ACM. De resultaten van dit onderzoek sluiten aan bij eerdere analyses van de redelijkheid van energietarieven.
Hoewel het onderzoek bevestigt dat de energiemarkt concurrerend is, benadrukt de ACM dat dit de zorgen over betaalbaarheid niet wegneemt. "Concurrerende tarieven kunnen immers ook onbetaalbaar zijn." Daarom blijft de ACM de ontwikkelingen nauwlettend volgen, aldus het rapport.
Bron: ANP
Laatste nieuws
-
19 jun Eenvoudig en gestructureerd de jaarrekening opstellen met Visma eAccounting Online Samenstel-Assistent
-
19 jun DNB beboet ABN AMRO voor 15 miljoen om overtreden bonusverbod
-
19 jun Tweede Kamer kan door met accountantswetgeving
-
19 jun Dag van de mkb-accountant 2025 - inschrijving geopend
-
19 jun Topman KPMG US pleit voor hervormingen
-
19 jun Workshop Factuurautomatisering door Zenvoices in Belgrado
-
19 jun Nieuw btw-beleid voor de holding-bv – wat betekent dat voor de praktijk?
-
19 jun Jaarrekening software als basis voor het behalen van rapportagedoelen
-
19 jun Tariefdruk in de accountancy? Deze tips kunnen helpen!
-
19 jun Nu online Accountantsmagazine
Praat mee
Heeft u al een account? Dan kunt u
Inloggen
Heeft u nog geen account? Maak dan een account aan