ACM: energiebedrijven rekenden kosten eerlijk door aan consument
bron: AccountancyWorld
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft geen aanwijzingen gevonden dat energieleveranciers tijdens de energiecrisis kostenstijgingen sneller aan klanten hebben doorberekend dan kostenverlagingen. De toezichthouder onderzocht hoe zes energieleveranciers, waaronder de drie grootste, tussen 2021 en juni 2023 de groothandelsprijzen van gas en stroom aan consumenten doorrekenden.
Dit betekent dat de onderzochte leveranciers hun marges niet hebben verhoogd door prijsstijgingen op de groothandelsmarkt sneller door te berekenen dan prijsdalingen, aldus de ACM. De resultaten van dit onderzoek sluiten aan bij eerdere analyses van de redelijkheid van energietarieven.
Hoewel het onderzoek bevestigt dat de energiemarkt concurrerend is, benadrukt de ACM dat dit de zorgen over betaalbaarheid niet wegneemt. "Concurrerende tarieven kunnen immers ook onbetaalbaar zijn." Daarom blijft de ACM de ontwikkelingen nauwlettend volgen, aldus het rapport.
Bron: ANP
Laatste nieuws
-
05 nov Onlineplatforms zoals Airbnb moeten btw gaan innen en afdragen
-
05 nov Reuters: Nederlands kantoor Netflix doorzocht om belastingfraude
-
05 nov Meeste stages worden volgens werkgevers wel vergoed
-
05 nov Accountancydag Exact
-
05 nov Grootste banengroei in Zuidoost-Brabant dankzij ASML
-
05 nov EU-ministers onderstrepen belang financiële integratie voor groei
-
05 nov DOCCO stopt activiteiten om focus te verleggen naar PKIsigning
-
05 nov Productiviteitsverbetering binnen jouw accountantskantoor? Zeven tips!
-
05 nov 5 tips om handmatige administratie te beperken
-
05 nov Duurzaamheid in één dag voor de Samenstelpraktijk
Praat mee
Heeft u al een account? Dan kunt u
Inloggen
Heeft u nog geen account? Maak dan een account aan