ACM onderzoekt webshop bol om mogelijk voortrekken ondernemers

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) doet onderzoek naar webwinkel bol. Volgens de concurrentietoezichthouder zijn er signalen dat het bedrijf zichzelf en bepaalde ondernemers voortrekt, ten koste van andere verkopers op het platform.­

De ACM noemt de naam van bol zelf niet, maar spreekt van een onderzoek naar een onlineplatform. Bol bevestigt vragen te hebben ontvangen van de ACM over de wijze waarop het bedrijf zijn platform heeft ingericht voor verkooppartners.

De grootste webshop in Nederland verkoopt niet alleen zelf veel artikelen, maar laat ook andere verkopers toe op zijn platform. Meerdere van die verkooppartners hebben bij de ACM geklaagd dat hun aanbod minder goed zichtbaar is bij bol, zelfs wanneer ze wel de beste prijs zouden bieden.

"Zij stellen dat de aanbiedingen van het onlineplatform zélf of van bepaalde ondernemers worden voorgetrokken. Ook zijn er signalen dat het onlineplatform data gebruikt van ondernemers om zo de eigen positie op het platform te versterken", legt de ACM uit.

Het doel van het onderzoek is om uit te zoeken of bol daadwerkelijk de wet overtreedt. Als dit het geval is, dan kan de ACM optreden met bijvoorbeeld een boete of last onder dwangsom.

Bol zegt aan de vragen van de toezichthouder gehoor te geven. "Het spreekt voor zich dat we volledig meewerken aan het onderzoek van de ACM. Onze collega's werken hard om de toezichthouder van alle benodigde informatie te voorzien."

Bol benadrukt verder de relatie met zijn verkooppartners "uitermate belangrijk" te vinden. "We zijn altijd op zoek naar manieren om ons platform te verbeteren en zien het onderzoek met vertrouwen tegemoet."

De ACM wil niet zeggen of er in Nederland ook klachten zijn binnengekomen over andere platformen. Er klinken vaker soortgelijke verwijten tegen grote webshops. De Amerikaanse mededingingsautoriteit FTC beschuldigde Amazon vorig jaar nog van monopoliegedrag op het gebied van onlinemarktplaatsen.

Amazon zou verkopers op zijn platform in feite dwingen om gebruik te maken van de eigen logistieke diensten en bezorgdiensten. In ruil daarvoor worden hun producten dan prominent op Amazon geplaatst, stelde de FTC. Ook werd het Amazon in de Verenigde Staten kwalijk genomen dat het bedrijf verkopers straft die voor hun waar lagere prijzen hanteren op concurrerende sites. Amazon heeft de beschuldigingen tegengesproken. Het concern zei zich in de rechtszaal te zullen verdedigen.

 

Bron: ANP

Laatste nieuws