Auditfees staan onder druk in de Verenigde Staten

LONDEN - Grote Amerikaanse bedrijven hebben de kosten voor accountantscontroles vorig jaar lager dan de inflatie weten te houden. Dat zet druk op de grote accountantsorganisaties, die ook te maken hebben met afnemende vraag naar adviesdiensten. Dat meldt de Financial Times.

In totaal spendeerden de beursgenoteerde bedrijven van de Amerikaanse S&P 500-index voor 5,3 miljard dollar aan audits over het boekjaar 2022, aldus de Financial Times op basis van gegevens van Ideagen Audit Analytics. Dat is maar 3,2% meer dan in 2021 en daarmee ongeveer de helft van de inflatie van 6,5% in de Verenigde Staten.

Het grootste aandeel in auditfees komt van PwC, dat in totaal voor 1,9 miljard dollar factureerde aan S&P 500 bedrijven. Dat was evenveel als het jaar ervoor. EY haalde bijna 1,5 miljard dollar aan auditfees binnen. Deloitte nam gedurende het jaar T-Mobile US als klant over van PwC en zag de totale audit fee met 8% stijgen naar 1,2 miljard dollar.

KPMG kwam in totaal aan 739 miljoen dollar aan auditfees, een stijging van bijna 2%. Met de inflatie betekent dat eigenlijk een daling in audit fees, die inmiddels al drie jaar aan de gang is, aldus de Financial Times.

Experts verwachten dat de grote accountantskantoren in de toekomst zullen aandringen op kortere contracten voor hun controles, zodat ze kostenstijgingen sneller kunnen doorberekenen. De Verenigde Staten kent geen verplichte roulatie van accountant na een aantal jaren.

Ook maakt de digitalisering van bedrijven dat de externe accountant minder werk hoeft te verrichten bij de controle van de cijfers. Bedrijven willen graag een deel van die efficiencywinst terugzien door minder te betalen aan hun accountant. Bedrijven letten extra op de kosten, gezien de hoge inflatie en de economische onzekerheid. Dat heeft ook gevolgen voor de hoeveelheid advieswerk voor de grote accountantsorganisaties. 

Laatste nieuws