ABN AMRO schikt voor 480 miljoen euro in antiwitwaszaak

AMSTERDAM - ABN AMRO heeft met het Openbaar Ministerie (OM) een schikking van 480 miljoen euro getroffen, omdat de bank tekortschoot bij het tegengaan van witwassen. "Hiermee sluiten we een pijnlijk en teleurstellend hoofdstuk in de geschiedenis van ABN AMRO af", aldus CEO Robert Swaak vandaag in een persbericht van de bank. Vanwege de affaire moet voormalig ABN-topman en minister van Financiën Gerrit Zalm stoppen als commissaris bij Danske Bank.

ABN AMRO werd er lang van verdacht onvoldoende te hebben gedaan om witwassen te voorkomen. ABN AMRO schoot volgens het OM in de jaren 2014 tot en met 2020 tekort bij onder meer het accepteren van klanten en monitoren van transactieprocessen. "Daardoor hebben cliënten in bepaalde gevallen misbruik kunnen maken van rekeningen van ABN AMRO", zo schrijft de bank.

"ABN AMRO betreurt de ontstane situatie in hoge mate en onderkent de ernst van de zaak, en dat zij tekortgeschoten is in de uitvoering van haar rol van poortwachter met het oog op het bestrijden van witwassen. ABN AMRO zal al het mogelijke blijven doen om haar rol van poortwachter uit te oefenen".

ABN AMRO CEO Robert Swaak: ’Als bank hebben we niet alleen een wettelijke, maar ook morele taak om ons uiterste best te doen het financiële stelsel te behoeden voor misbruik door criminelen. Met het uitvoeren van deze taak beogen wij substantieel bij te dragen aan een veiligere samenleving. Tot mijn spijt moet ik erkennen dat ABN AMRO er in het verleden onvoldoende in is geslaagd om de belangrijke rol van poortwachter goed uit te voeren. Dat is onacceptabel en daar nemen wij de volledige verantwoordelijkheid voor.’

"In de afgelopen jaren heeft ABN AMRO zelf al tekortkomingen geconstateerd in de wijze waarop zij haar 'Client Life Cycle'-processen uitvoerde. Om die tekortkomingen te adresseren, heeft de bank over de jaren hoge prioriteit gegeven aan herstel- en verbeterprogramma’s in alle afzonderlijke onderdelen van de bank en ook bankbreed op het gebied van transactiemonitoring. ABN AMRO heeft meerjarig fors geïnvesteerd in deze herstel- en verbeterprogramma's, waaronder in haar systemen en de uitbreiding van het aantal medewerkers. Helaas moeten wij echter tegelijkertijd vaststellen dat ondanks alle inspanningen en intenties is gebleken dat onze verbeterprogramma's niet altijd het gewenste effect hebben gesorteerd, en dat er verschillende tekortkomingen, waarvan sommige ernstig, in onze Client Life Cycle processen zijn geconstateerd".

Bekijk het volledige persbericht van ABN AMRO hier

Laatste nieuws