Spoelstra: Wij helpen ondernemers successen te bereiken, zodat zij hun gewenste leven kunnen leiden

LANDSMEER - Tot 8 jaar geleden stond alles nog in het teken van het samenstellen van de jaarrekening en het doen van aangifte. Spoelstra Accountancy Services B.V. was een traditioneel serviced based kantoor. Echter had standaard dienstverlening voor Marcel geen toegevoegde waarde meer. Hij is daarom zijn dienstenaanbod gaan uitbreiden. Diverse seminars in het buitenland hebben hem geholpen in deze transitie. Zijn service based kantoor is nu een value based kantoor. De nieuwe manier van werken zorgt voor een flinke omzetstijging en veel plezier in het werk.

De proactieve accountant

“Met advisering help je ondernemers succesvol te zijn. Maar succes is een subjectief begrip. De één wil meer vrije tijd en de ander wil meer geld verdienen. Ofwel, het gaat erom dat je je gewenste leven kunt leiden. En daar ligt bij ons de focus. Onze visie luidt dan ook: Wij helpen ondernemers successen te bereiken, zodat zij hun gewenste leven kunnen leiden.”

Volgens Marcel kan dat alleen als de volgende zaken op orde zijn:

  • Als de klant ambitie heeft;
  • Als de klant bereid is om te betalen voor advies;
  • Als je beschikt over realtime data.

Om die reden stuurt Spoelstra op:

  • De ideale klant door inzet van marketing;
  • Een vaste prijs met het value based pricing principe;
  • Het beschikken over realtime data.

“Met advisering help je ondernemers succesvol te zijn.”

Omzetstijging met marketing

“De ideale klant levert ons jaarlijks meer dan 15% omzetgroei op. Hij/zij is bereid voor onze adviesdiensten te betalen om groei-ambities te realiseren. Daarnaast snapt de klant het belang van een digitale samenwerking voor een waardevol advies. Om de ideale klant aan ons te binden zetten we marketing in. We communiceren niet vanuit onze “what”: Het verkopen van jaarrekeningen en aangiften. Maar vanuit onze “why”: Het verkopen van succes. Deze boodschap vind je terug via onze marketingkanalen zoals de website en digitale brochures. Inmiddels hebben we een groei van 70% aan nieuwe klanten ten opzichte van een aantal jaar geleden. Dit heeft onze omzet en het werkplezier verhoogd.”

“We hebben een groei van 70% aan nieuwe klanten ten opzichte van een aantal jaar geleden. Dit heeft onze omzet en het werkplezier verhoogd.”

Het value based pricing principe

Spoelstra vraagt een vaste prijs vanuit het value based pricing principe. “Zo weten klanten weten op voorhand wat de kosten zijn. Daarnaast kunnen wij bellen met klanten zonder dat de meter loopt. Ze betalen ons niet voor elk uur dat we ze proactief benaderen. Uurtje factuurtje hebben wij daarom afgeschaft.”  

Voor Marcel zijn de vaste prijsmodellen belangrijk. “Het nodigt uit tot veel meer klantcontact, waardoor je een stevige relatie met de klant opbouwt. Dat is een voorwaarde om meer advieswerk te ontvangen.” 

Vanuit het value based pricing principe hanteert Spoelstra de volgende prijspakketten:

  • Brons: Brons is het klassieke accountantswerk, zoals het verrichten van jaarrekeningen en jaaraangiften. “Brons is het vertrekpunt om iemand te upgraden naar zilver. Je moet wel oppassen dat je je niet verleidt tot klanten die alleen maar in brons zitten.” 
  • Zilver: In het zilver pakket zit aanvullende dienstverlening, zoals tussentijdse cijfers en prestatiemeting. “Met een prestatiemeting kijken we naar de omzet van het jaar daarvoor. Vervolgens gaan we met de klant in gesprek over deze cijfers.”
  • Goud: Vanuit het gouden pakket geven ze klanten toekomstgericht advies. “Bij goud kijken we naar de toekomst van een klant en geven we de klant advies over het bereiken van zijn doelen.”

“Wij bellen met klanten zonder dat de meter loopt. Ze hoeven ons niet te betalen voor elk uur dat we ze proactief benaderen. Uurtje factuurtje hebben wij daarom afgeschaft.”  

Geautomatiseerde backoffice processen

“Het startpunt voor een succesvol advieskantoor is een geautomatiseerde backoffice. DizzyData helpt ons daarbij. Het levert ons een schat aan data op die we doorvertalen naar cijfers voor onze klanten. Met dashboarding en forecasting maken wij cijfers visueel. Door cijfers strak te monitoren zien wij in één oogopslag of persoonlijke doelstellingen worden behaald. Op die manier verbeteren we hun financiële positie, zodat de klant zijn gewenste leven kan leiden.”

Een efficiënte backoffice heeft Marcel geholpen bij de transitie naar een value based kantoor. Wil je weten hoe jij de basis legt voor een value based kantoor? Lees het in ons e-book: Accountancy nieuwe stijl: Zo heb jij je backoffice op orde.

 

 

Bron: DizzyData - partner AccountancyWorld

Laatste nieuws