De juiste keuze in de verschralende softwaremarkt

LEUSDEN - Behoorlijke onrust op de markt voor fiscale software. Door de hoge investeringen die de softwareontwikkeling vraagt, daalt het aantal aanbieders en dat kan grote gevolgen voor de gebruikers hebben. Vier tips om goed om te gaan met de verschralende aanbod.

1. Kies een pakket met toekomstperspectief

Het aanbod van fiscale software voor accountants is in de afgelopen jaren snel afgenomen. Gebruikers van de pakketten van Sdu Belasting Office (SBO), Unit4 Fiscaal en Primaccount moesten noodgedwongen overstappen. En deze consolidatiegolf is nog niet ten einde is, zo menen experts.
De ontwikkeling en onderhoud van een softwarepakket vraagt om diepgaande kennis en forse investeringen. Die betalen zich alleen maar terug als het aantal gebruikers toeneemt. Zie daar de worsteling van softwareaanbieders. Als de schaalgrootte beperkt is, wordt het immers steeds moeilijker om de kwaliteit van het pakket op peil te houden. Voor gebruikers is het dus belangrijk om te weten of de aanbieder nog toekomst ziet in het geleverde pakket. Let op signalen zoals:

Minder updates: Bij een pakket dat niet langer tot de kernactiviteiten van de aanbieder hoort, neemt het aantal updates meestal als eerste af. Let daarbij niet alleen op updates die volgen uit bijvoorbeeld wetswijzigingen. Meestal wordt juist het eerst beknibbeld op verbeteringen die het gebruiksgemak verhogen, zoals online toepassingen en verbetering van de efficiency.

Personeelsverloop: Accountmanagers en consultants weten meestal als een van de eerste dat een pakket niet meer actief wordt aangeboden en zullen op zoek gaan naar een andere werkgever.

Minder communicatie: Zodra de ontwikkeling van een pakket intern minder aandacht krijgt, vertaalt zich dat vaak in verminderde communicatie. Gedateerde blogposts en niet bijgewerkte online agenda zijn belangrijke aanwijzingen.

Andere kernactiviteiten: Richt de leverancier zich in de groeistrategie nadrukkelijk niet op softwareontwikkeling? Dat kan een signaal zijn dat het pakket op termijn wordt overgedragen. De ontwikkeling van software vraagt om grote investeringen – vooral in hoogopgeleid personeel. Die zijn vaak alleen te rechtvaardigen als de ontwikkeling van diverse producten en diensten een kernactiviteit is.

Minder ondersteuning: Zodra een leverancier op termijn besluit te stoppen met een product of dienst, heeft dit direct gevolgen voor de ondersteuning. Helpdeks-medewerkers vertrekken en worden niet vervangen waardoor de reactietijd oploopt. Bovendien daalt het kennisniveau binnen de organisatie.

Lees het hele artikel

Laatste nieuws