AFAS presenteert jaarcijfers en onderstreept maatschappelijke ambities

LEUSDEN - Het Nederlandse familiebedrijf AFAS Software heeft 2022 afgesloten met een omzet van 248 miljoen euro, een groei van 14 procent ten opzichte van het jaar ervoor. Het resultaat na belastingen steeg met 12 procent naar bijna 94 miljoen.

Het afgelopen jaar zette het softwarebedrijf de eerste stappen naar een eigen campus in Leusden, lanceerden ze een klimaatfonds voor medewerkers en maakte ze Corporate Social Responsibility (CSR) voor haar klanten beschikbaar in de software. Daarnaast verwelkomden het softwarebedrijf ruim 200.000 bezoekers in het clubhuis, werden er 221 shows van ‘14, het theaterspektakel’ uitgevoerd en vonden de allereerste AFAS Edisons plaats in het AFAS Theater.

Groei AFAS zet door

In totaal zijn er in het afgelopen jaar 344 nieuwe organisaties klant geworden in diverse sectoren. Waaronder familiebedrijf Vebego, Bol.com, Reinier de Graaf Groep, Gemeente Maastricht en bouwbedrijf Ooijevaar. Daarnaast is de productiviteit bij AFAS toegenomen van 405 duizend euro naar 411 duizend euro per fte.

Arnold Mars, CFO van AFAS: “Wij geloven dat dit succes het gevolg is van goede strategie, sterke bedrijfscultuur en de positie van het familiebedrijf. Daarnaast zijn we enorm blij dat we in 2022 opnieuw zijn verkozen zijn tot beste werkgever van Nederland door Great Place To Work. We gaan daarom met vertrouwen het jaar 2023 in. De financiële verwachtingen liggen in de lijn met de groei zoals in het afgelopen jaar, namelijk een omzetgroei van circa 14%.”

Met liefde

CSR zit diepgeworteld in de cultuur van AFAS. Het softwarebedrijf lanceerde in 2022 bijvoorbeeld het KlimaatfondsMedewerkers die hun koophuis willen verduurzamen, kunnen tot 25.000 euro lenen tegen een relatief lage rente, met een afbetalingsritme dat ze zelf kiezen.

De activiteiten van AFAS op dit gebied horen bij een bredere strategie om steeds nadrukkelijker met CSR bezig te zijn. Mars: “Hoe maken we de wereld schoner, eerlijker en ook gewoon een beetje leuker? Dat zijn de belangrijkste drijfveren voor het CSR-beleid dat wij het afgelopen jaar lanceerden. In het jaarverslag van 2022 is voor het eerst ook gerapporteerd hierover.” Alle doelen van de softwareleverancier hangen samen met de Sustainable Development Goals (SDG’s) van de Verenigde Naties. In het jaarverslag wordt dit verder toegelicht.

CSR in je software

Mars vervolgt: ”Elke organisatie moet volgens de wet de komende jaren rapporteren over CSR of voelt een morele verplichting om zich hierover te verantwoorden. Door CSR te integreren in onze software, helpen we onze klanten aan het juiste inzicht. Zo hebben we nieuwe functionaliteit toegevoegd, waarin klanten hun kpi’s kunnen opnemen over bijvoorbeeld diversiteit, mobiliteit en afval. Via een dashboard hebben ze altijd actueel zicht op de cijfers en trends. Op basis daarvan kunnen zij bewuste keuzes maken. De CSR-functionaliteit is zonder meerkosten toegevoegd en breiden we de komende jaren uit. Het optimaliseren en actualiseren van onze software is nodig om deze goed inzetbaar te houden voor onze klanten.” 

AFAS Foundation

Met de AFAS Foundation steunt het familiebedrijf projecten die een positieve impact maken op de samenleving. In 2022 zijn er 92 nieuwe projecten aangenomen. In totaal is er 8 miljoen euro geïnvesteerd in de foundation. In 2023 wordt dit bedrag verhoogd naar 8,5 miljoen. Zo wil AFAS nog meer positieve impact op de samenleving maken. Afgelopen jaar is bijvoorbeeld het project Zorgkompas ontwikkeld met het Liliane Fonds om goede opleidingen voor revalidatiezorg in Kameroen structureel bij de basis aan te pakken. Ook is een grootschalig project opgezet met CLEAR RIVERS voor het plasticvrij maken van de baai van Ambon in Indonesië. 

 
 
Bron: AFAS - partner AccountancyWorld

Laatste nieuws