Dashboarding in accountancy, een werkwoord of een populaire kreet?

VENRAY - “Wij doen al aan dashboarding”, een veel gehoorde kreet. Maar wat houdt dit eigenlijk in? Ik kies bewust deze titel omdat het tegenwoordig, zonder al te veel door te vragen, net lijkt of iedereen aan dashboarding doet. Van het gemak waarmee dat wordt gezegd sta ik echt versteld. Áls je vervolgens doorvraagt, dan wordt dashboarding op 1001 manieren uitgelegd.

In deze blog neem ik jullie mee in de zin en de onzin van een dashboard, zoals ik die regelmatig in praktijk tegenkom.

Grafisch de eindgebruiker meer inzicht geven

Ik weet niet beter als dat het doel van een dashboard is: een beter inzicht geven aan de eindgebruiker met behulp van een grafische weergave. Iedereen weet inmiddels wel dat grafisch informatie weergeven beter “leest” en dat de lezer dit beter onthoudt dan enkel met het presenteren van droge cijfers en woorden. Maar wat nu als hij geen beter inzicht krijgt? Als de uiteindelijke (eind) gebruiker van het dashboard er niet beter van wordt?  Wat bereik je er dan mee? Waarom heb je er dan in geïnvesteerd? Én last but not least: hoe werk je ermee?

4 veel voorkomende valkuilen van een dashboard

In de praktijk zien we dat voor alles wel een dashboard te maken is. Enkele veel voorkomende valkuilen bij het inrichten van een dashboard zijn:

-          Te generiek gemaakt (te weinig naar de situatie toegespitst/gestandaardiseerd);

-          Overkill aan informatie (teveel metertjes);

-          Opgesteld in de taal van de leverancier/adviseur;

-          Opvolging en werking (nu is het dashboard er, en dan …..);

Alles is te monitoren, aan data geen gebrek. Het liefst doen adviseurs en ook bedrijven gewichtig over “big data”. Maar wat gebeurt er vervolgens met die data?

Dashboards in de accountancy

In bijvoorbeeld de accountancybranche, waarin wij actief zijn, ontstaat het ene na het andere dashboard. De een nog mooier en completer dan het andere. Vaak op het eerste oog jaloers makend. De dashboards worden ontwikkeld door de kantoren zelf en ook in samenwerking met of door softwareleveranciers. Altijd met de beste bedoelingen.

Deze dashboards zijn bedoeld om de ondernemer grafisch een sneller en beter inzicht te geven in de prestaties van hun bedrijf. Uitgebreide en volledige ERP-pakketten liggen hieraan ten grondslag. Wat is hier mis mee, zou je in eerste instantie denken?

Van dikke rapporten naar een dashboard van een meter?

Er is tegenwoordig zoveel data en informatie voorhanden, dat we niet meer weten welke (het meest) relevant is. Voor ons als financials goed te interpreteren en zeer volledig. We kunnen hier dan ook veel nuttige informatie en inzichten uit halen.

Maar geldt dat ook voor de ondernemer die vaak minder financieel geschoold is? Die dagelijks bezig is met zijn bedrijf te runnen en liefst niet te veel met cijfers bezig is? Wat we zien is eigenlijk vaak een verschuiving van dikke rapportages vol met zinnige en niet zinnige informatie, naar grote dashboards vol met zinnige en niet zinnige metertjes. Wat wil de adviseur hiermee bereiken?

De meerwaarde van een (bondig) dashboard

Een dashboard heeft absolute meerwaarde voor een ondernemer en diens adviseur. Ik ben er stellig van overtuigd een ondernemer met behulp van een dashboard al heel snel tot verbetering kan komen, mits:

-          het maximaal 3 tot 5 metertjes bevat;

-          de metertjes samen met de ondernemer zijn opgesteld;

-          aan het betreffende metertje samen met de ondernemer een doel/norm is gekoppeld;

-          de ondernemer weet wat hij kan/moet doen wanneer een metertje een afwijking van de norm aangeeft;

-          de adviseur betrokken blijft.

De juiste informatie ligt meestal voor het oprapen. In de praktijk kom ik echter vaak tegen dat een ondernemer gewoon niet weet waarop deze kan sturen. Dit is in mijn optiek dan ook stap 1 bij het inrichten van een dashboard voor een ondernemer: Kijk samen met de ondernemer waarop hij kan/moet sturen en verwerk dat in zijn dashboard. Het moet zijn dashboard worden, hij moet er mee kunnen werken net zoals hij doet met het dashboard in zijn auto.

Reden van dashboarding

Wat is nu werkelijk de reden dat je een dashboard inzet bij jouw klanten? Een dashboard is nog geen advies, laat staan dat het altijd leidt tot meer toegevoegde waarde voor jouw klanten. 

Begin altijd bij de behoefte van de klant. Waarom is een dashboard goed voor hem? Betrek je klant vervolgens altijd goed bij de ontwikkeling. Als je dat niet doet, schiet het dashboard zijn doel compleet voorbij en leidt het zelfs tot afbreukrisico. En dat is wel het laatste dat je wilt bereiken. Zie het dashboard als een verlengstuk van je advieswerk en als een middel om de relatie met je klant te versterken.

Luuk Haegens MSc RAB

Partner/Adviseur
Management Kompasgroep B.V.

www.managementkompasgroep.nl

Laatste nieuws