Dashboarding in accountancy, een werkwoord of een populaire kreet?

19-09 06:09 | bron: AccountancyWorld

VENRAY - “Wij doen al aan dashboarding”, een veel gehoorde kreet. Maar wat houdt dit eigenlijk in? Ik kies bewust deze titel omdat het tegenwoordig, zonder al te veel door te vragen, net lijkt of iedereen aan dashboarding doet. Van het gemak waarmee dat wordt gezegd sta ik echt versteld. Áls je vervolgens doorvraagt, dan wordt dashboarding op 1001 manieren uitgelegd.

In deze blog neem ik jullie mee in de zin en de onzin van een dashboard, zoals ik die regelmatig in praktijk tegenkom.

Grafisch de eindgebruiker meer inzicht geven

Ik weet niet beter als dat het doel van een dashboard is: een beter inzicht geven aan de eindgebruiker met behulp van een grafische weergave. Iedereen weet inmiddels wel dat grafisch informatie weergeven beter “leest” en dat de lezer dit beter onthoudt dan enkel met het presenteren van droge cijfers en woorden. Maar wat nu als hij geen beter inzicht krijgt? Als de uiteindelijke (eind) gebruiker van het dashboard er niet beter van wordt?  Wat bereik je er dan mee? Waarom heb je er dan in geïnvesteerd? Én last but not least: hoe werk je ermee?

4 veel voorkomende valkuilen van een dashboard

In de praktijk zien we dat voor alles wel een dashboard te maken is. Enkele veel voorkomende valkuilen bij het inrichten van een dashboard zijn:

-          Te generiek gemaakt (te weinig naar de situatie toegespitst/gestandaardiseerd);

-          Overkill aan informatie (teveel metertjes);

-          Opgesteld in de taal van de leverancier/adviseur;

-          Opvolging en werking (nu is het dashboard er, en dan …..);

Alles is te monitoren, aan data geen gebrek. Het liefst doen adviseurs en ook bedrijven gewichtig over “big data”. Maar wat gebeurt er vervolgens met die data?

Dashboards in de accountancy

In bijvoorbeeld de accountancybranche, waarin wij actief zijn, ontstaat het ene na het andere dashboard. De een nog mooier en completer dan het andere. Vaak op het eerste oog jaloers makend. De dashboards worden ontwikkeld door de kantoren zelf en ook in samenwerking met of door softwareleveranciers. Altijd met de beste bedoelingen.

Deze dashboards zijn bedoeld om de ondernemer grafisch een sneller en beter inzicht te geven in de prestaties van hun bedrijf. Uitgebreide en volledige ERP-pakketten liggen hieraan ten grondslag. Wat is hier mis mee, zou je in eerste instantie denken?

Van dikke rapporten naar een dashboard van een meter?

Er is tegenwoordig zoveel data en informatie voorhanden, dat we niet meer weten welke (het meest) relevant is. Voor ons als financials goed te interpreteren en zeer volledig. We kunnen hier dan ook veel nuttige informatie en inzichten uit halen.

Maar geldt dat ook voor de ondernemer die vaak minder financieel geschoold is? Die dagelijks bezig is met zijn bedrijf te runnen en liefst niet te veel met cijfers bezig is? Wat we zien is eigenlijk vaak een verschuiving van dikke rapportages vol met zinnige en niet zinnige informatie, naar grote dashboards vol met zinnige en niet zinnige metertjes. Wat wil de adviseur hiermee bereiken?

De meerwaarde van een (bondig) dashboard

Een dashboard heeft absolute meerwaarde voor een ondernemer en diens adviseur. Ik ben er stellig van overtuigd een ondernemer met behulp van een dashboard al heel snel tot verbetering kan komen, mits:

-          het maximaal 3 tot 5 metertjes bevat;

-          de metertjes samen met de ondernemer zijn opgesteld;

-          aan het betreffende metertje samen met de ondernemer een doel/norm is gekoppeld;

-          de ondernemer weet wat hij kan/moet doen wanneer een metertje een afwijking van de norm aangeeft;

-          de adviseur betrokken blijft.

De juiste informatie ligt meestal voor het oprapen. In de praktijk kom ik echter vaak tegen dat een ondernemer gewoon niet weet waarop deze kan sturen. Dit is in mijn optiek dan ook stap 1 bij het inrichten van een dashboard voor een ondernemer: Kijk samen met de ondernemer waarop hij kan/moet sturen en verwerk dat in zijn dashboard. Het moet zijn dashboard worden, hij moet er mee kunnen werken net zoals hij doet met het dashboard in zijn auto.

Reden van dashboarding

Wat is nu werkelijk de reden dat je een dashboard inzet bij jouw klanten? Een dashboard is nog geen advies, laat staan dat het altijd leidt tot meer toegevoegde waarde voor jouw klanten. 

Begin altijd bij de behoefte van de klant. Waarom is een dashboard goed voor hem? Betrek je klant vervolgens altijd goed bij de ontwikkeling. Als je dat niet doet, schiet het dashboard zijn doel compleet voorbij en leidt het zelfs tot afbreukrisico. En dat is wel het laatste dat je wilt bereiken. Zie het dashboard als een verlengstuk van je advieswerk en als een middel om de relatie met je klant te versterken.

Luuk Haegens MSc RAB

Partner/Adviseur
Management Kompasgroep B.V.

www.managementkompasgroep.nl





Uw nieuws hier? neem dan contact met ons op

Geef een reactie
Je moet inloggen om te kunnen reageren.
Heb je nog geen account, maak dan een account aan


Laatste nieuws
21 apr KPMG: Investeringen in Nederlandse start-ups bijna verdubbeld in drie maanden
21 apr King Connected - Hét online event voor ambitieuze accountants en ondernemers
21 apr COPRO publiceert eindoordeel over controleprotocollen 2020 van Vertogas en CertiQ
21 apr Goede samenwerking tussen accountant en ondernemer dé randvoorwaarde voor een efficiënte backoffice. 3 tips!
21 apr Vacature: Accountant regio Woerden, Utrecht, Geldermalsen
20 apr Kabinet zet versoepelingen per 28 april door
20 apr Meer Nederlanders komen onder werktijd vrijwel niemand tegen
20 apr Clubhouse-gesprekken accountants gaan nog even door
20 apr Accountancy nieuwe stijl door een geautomatiseerde backoffice? Zo doe je dat
20 apr Samenwerken is de 'road to success’ | Exact Spod On accountancy podcast
20 apr Congres Digital Finance: van kans naar kracht
19 apr Britten onderzoeken mogelijkheden voor eigen 'britcoin'
19 apr FT: Accountantscontrole EY bij Wirecard schoot ernstig tekort'
19 apr Kijk terug: Webinar ‘De accountant van 2025’ (video)
19 apr ABN AMRO schikt voor 480 miljoen euro in antiwitwaszaak
19 apr ICT Accountancy softwarelandschap
19 apr Masterclass meer omzet en liquiditeit in een onzekere tijd
19 apr Accountancy-studenten op Saxion zijn met Exact klaar voor de beroepspraktijk
16 apr Verkade: brief is uit context gehaald
16 apr Euronext wordt strenger voor beursfondsen zonder accountant
16 apr HLB Van Daal en WVDB Adviseurs Accountants tekenen fusie-overeenkomst
16 apr Hoe voer je een goed klantgesprek?
16 apr Het samenspel tussen operations & supply chain én finance is essentieel
16 apr Vacature: Controleleider Audit
15 apr FNV en VNO-NCW roepen op tot een nationaal herstelplan
Poll
Ik heb voldoende mogelijkheden om thuis te werken
Het Accountancyworld netwerk
Accountancyworld verbindt professionals uit de Finance met elkaar. Word ook onderdeel van Accountancyworld!
Spotlight
Advertentie
uw banner hier?