Wat willen consultancybureaus eigenlijk van hun accountant?

AMSTERDAM - De kwaliteit van de adviezen van de accountant en een proactieve houding spelen een steeds belangrijkere rol. Aldus onderzoek onder consultancybureaus naar hun ervaringen met accountants. Standaardwerkzaamheden als het inboeken van facturen en het opmaken van de jaarrekening worden steeds minder relevant.

Uit onderzoek van de Hogeschool van Amsterdam (HvA) blijkt dat adviesbureaus gemiddeld goed zijn voor 13 procent van de omzet van accountants. Bovendien is de adviesbranche een groeimarkt. Tussen 2007 en 2015 is het aantal organisatieadviesbureaus in Nederland met gemiddeld 550 ondernemingen per maand gegroeid.

In het kader van een bachelorscriptie zette Jessy Middelhoven, finance assistant bij BlinkLane Consulting en Gladwell Academy, een vragenlijst uit onder financieel verantwoordelijken bij consultancybureaus. De bureaus werd gevraagd aan te geven wat zij belangrijk vinden in de dienstverlening van hun accountants- en administratiekantoren.

De accountantsdiensten die adviesbureaus het meest afnemen bij een administratie- of accountantskantoor zijn:

1. Het opstellen van de jaarrekening (61 procent),

2. De salarisadministratie (44 procent)

3. VPB-aangifte (37 procent)

4. 'Full-service diensten' (34 procent).

Volgens Middelhoven blijkt een relatie tussen de grootte van het adviesbureau en de mate waarin het bureau openstaat voor extra diensten. "Hoe groter het consultancybureau, hoe meer interesse er is in extra diensten."

Betrouwbaarheid en kwaliteit

De consultancybureaus die hebben deelgenomen aan het onderzoek geven aan bij de keuze voor een accountants- of administratiekantoor met name waarde te hechten aan de betrouwbaarheid van accountants en de kwaliteit van het (financiële) advies dat zij bieden. Daarnaast wordt ook het aantal contactpersonen, een aantrekkelijke prijs en laagdrempeligheid van de dienstverlening genoemd.

Bron: Consultancy.nl, HvA

Laatste nieuws