Ik hoef helemaal geen dashboards

VEENENDAAL - Het werken met dashboards raakt steeds meer ingeburgerd bij accountancykantoren. Dat is niet zo vreemd, want de voordelen zijn evident. Je hebt vaker contact met je klant, wat de relatie ten goede komt. Je signaleert eerder uitdagingen en kansen. En je verspreidt het werk over het jaar. Toch horen we het nog af en toe: ‘dashboards? Van mij hoeft het niet zo nodig’. Daarom zetten we in dit blog alle voordelen voor accountants en hun klanten op een rij, en laten we zien hoe eenvoudig het is om dashboards ook in jouw dagelijkse praktijk te integreren.

Tijdig bijsturen

Het grote voordeel van dashboards is dat je niet eens per jaar contact hebt met je klant, maar per kwartaal of per maand. Met een dashboard krijg je immers de mogelijkheid om actuele cijfers makkelijk en duidelijk zichtbaar te maken voor je klant. Je hoeft niet meer te wachten tot de jaarrekening die je in de eerste 4 maanden van het nieuwe jaar bespreekt. Dan kun je slechts terugblikken en mis je wellicht kansen op verbetering van de bedrijfsvoering.

Met een dashboard geef je de ondernemer gedurende het jaar de juiste financiële inzichten, zodat er indien nodig tijdig bijgestuurd kan worden. Je houdt de vinger aan de pols en kan je rol als adviseur en sparringpartner beter invullen.

Ondernemers waarderen dashboards

De praktijk laat zien dat klanten van accountantskantoren het gebruik van dashboards waarderen. Doordat ze per kwartaal of per maand een helder overzicht van de resultaten zien, met daarbij een korte en heldere uitleg van hun accountant, krijgen ze meer grip op hun business.

Vragen die leven bij je klant worden eerder gesteld. Je klant voelt meer geruststelling, doordat zaken eerder gesignaleerd worden, jij bepaalde zaken kan bevestigen en jij waar nodig aanpassingen kan doen.

Tijdens de toelichting die jij als accountant geeft op het dashboard, kun je direct aan je klant laten zien welke effect een beslissing heeft op de cijfers. Ook keuzevarianten maak je razendsnel inzichtelijk. Wat is de beste financiering voor een nieuw bedrijfspand? Kan een auto het beste privé of zakelijk worden geleased? Is het beter om een medewerker in vaste dienst te hebben of freelance in te huren? Door dergelijke vragen direct te kunnen beantwoorden, vul je als accountant je adviesrol volwaardig in. Je klant ervaart jouw toegevoegde waarde, wat uiteraard bijdraagt aan de relatie en klantentrouw. 

Nog een belangrijk voordeel van dashboards: je kunt je klant benchmarks laten zien van bedrijven in dezelfde branche en uit dezelfde regio. Dat is zeer leerzaam, want hiermee ziet je klant of hij het beter of minder doet dan de concullega’s. En hoe hij die voorsprong behoudt dan wel zijn achterstand inloopt.

De voordelen van dashboards voor accountants

Een beter geïnformeerde klant is een tevreden klant. Zo simpel is het eigenlijk. Werken met dashboards voorkomt dat je te laat bijstuurt, met als gevolg dat je klant gefrustreerd raakt en dat zijn accountant kwalijk neemt. 

Door regelmatig samen naar de dashboards te kijken, ontstaat er een echt partnership tussen de accountant en de ondernemer. Het gaat niet meer puur om de jaarrekening die nu eenmaal elk jaar moet worden aangeleverd. Dankzij de dashboards kun je in het vierde kwartaal van het lopende jaar de jaarrekening al grotendeels gereed hebben. 

De accountant wordt gezien als adviseur en businesspartner. Door regelmatig contact te hebben met je klant, komen vanzelf ook andere onderwerpen aan bod. Zaken die jij als adviseur kunt oppakken en waarvoor je extra uren kunt doorberekenen. Je ziet, werken met dashboards is echt een win-win situatie.

Welke dashboards zijn er?

De meeste accountantskantoren starten met een generiek dashboard uit de Visionplanner bibliotheek. Deze is er in kleine, middelgrote en grote varianten, afhankelijk van de omvang van de klant. Eventuele uitzonderingen kun je altijd toevoegen aan deze dashboards.

Daarnaast zijn er de meer uitgebreide dashboards. Daarin kunnen allerlei specifieke wensen van de accountant of de klant worden opgenomen. Je kunt thema’s toevoegen, zoals fiscale optimalisatie, IB-berekeningen of CO2 footprint prognoses. Ook zijn er branche-specifieke dashboards, bijvoorbeeld voor de horeca, de bouw of de retail sector.

Met één licentie krijgt iedereen op kantoor en bij je klant toegang tot het dashboard. De kosten daarvan kan de accountant zien als investering die wordt terugverdiend met advies-uren. Ook kan ervoor gekozen worden de uren door te berekenen, of om met een abonnementsmodel te werken. Zo’n abonnementsmodel bestaat bijvoorbeeld uit een maandelijks dashboard, inclusief adviesgesprek met de accountant. Dat maakt het helder voor je klant wat hij kan verwachten.

Implementatie en adoptie

Zoals bij alles wat nieuw is, geldt ook voor het werken met dashboards dat het even wennen is. Visionplanner zorgt daarom voor een goede onboarding. Na het volgen van een basistraining leer je in de training tussentijdse cijfers alles over het maken, werken en delen van dashboards of presentaties. Binnen een paar uur kun je dan ook al goed overweg met dashboards. Ook daarna biedt Visionplanner allerlei vormen van ondersteuning aan.

Honderden collega accountants hebben ondanks de drukte, ondanks het personeelstekort en ondanks de investering toch gekozen voor het werken met dashboards. Stuk voor stuk ervaren ze de efficiency van het werken met tussentijdse cijfers. En allemaal merken ze wat het voor de klantrelatie betekent. De adviesrol die je als accountant dankzij dashboards invult, betaalt zich terug in klanttevredenheid en extra opdrachten.

Kortom…

Samengevat zijn dit de voordelen van het inzetten van dashboards:

  • Bijsturen in het jaar mogelijk
  • Meer grip op de zaak voor ondernemers
  • Benchmarks om prestaties te vergelijken
  • Meer tijd voor advies door accountants
  • Een hogere klanttevredenheid

Meer weten over dashboards?

Ben je accountant en overweeg je om dashboards toe te voegen aan je proces? Plan dan een vrijblijvend gesprek met een Visionplanner adviseur. Ben je ondernemer? Neem dan contact op met je accountant of adviseur.

 

Bron: Visionplanner - partner AccountancyWorld

Laatste nieuws