Belgische Belastingdienst wil niet meer gebeld worden

BRUSSEL - De Belgische belastingdienst wil af van direct telefoon- en mailverkeer tussen de belastingplichtige en de behandelende ambtenaar. Dit leidt bij Belgische fiscalisten en accountants tot veel kritiek.

Wanneer Belgische belastingplichtigen post krijgen van de Belastingdienst, staat er op de brief de naam van de behandelende ambtenaar en zijn of haar rechtstreekse telefoonnummer en e-mailadres. Sinds december ontbreekt deze informatie echter. Volgens de Belgische minister is dit gedaan vanwege het grote aantal fraudepogingen met e-mailadressen van overheidsdiensten. ‘Wij moeten onze burgers en zeker wie de ­digitalisering nog niet helemaal in de vingers heeft, optimaal beschermen tegen een dergelijke fraude. Mailverkeer biedt in dat opzicht jammer genoeg weinig garanties’, aldus minister ­Vincent Van Peteghem . De Belgische Belastingdienst wil dat communicatie vooral verloopt via het online platform MyMinfin.

Belastingadviseurs zijn echter niet blij met de maatregelen van de Belgische fiscus. ‘Fiscaliteit wordt altijd maar ingewikkelder’, aldus Ive Rosseel, fiscaal adviseur bij ACV, in Het Nieuwsblad. ‘Naast zitdagen waar de burger hulp kan vragen bij het invullen van zijn belastingbrief, is het heel belangrijk dat diezelfde burger heel gemakkelijk een vraag kan stellen aan de fiscus en daar snel een antwoord op krijgt. Zonder omwegen en zonder meerdere keren zijn verhaal te moeten doen aan iemand die het dossier niet beheert. Het nijpende personeelstekort bij de fiscus zorgt er bovendien voor dat het contactcenter niet altijd even vlot bereikbaar is.’

Ook accountants zijn tegen de maatregelen. ‘Tegen 2025 zou alles zelfs 100% digitaal moeten verlopen’, aldus Bart Van Coile, voorzitter van accountantsorganisatie ITAA. ‘Voor ons betekent dit ook dat wij voor elk dossier apart in elke individuele MyMinfin moeten gaan kijken, wat ook tijdverlies genereert. Het is allemaal wel goed bedoeld, maar het probleem is dat de overheid enkel naar zichzelf kijkt.’

De federaal ombudsman belooft de ­vernieuwingen goed in de gaten te houden. ‘Diensten kunnen moderniseren en veranderen, maar dat mag geen achteruitgang in de dienstverlening betekenen’, aldus de ombudsman tegen Het Nieuwsblad.

Laatste nieuws