Accountants maken toekomstvisie niet expliciet

VENRAY - De afgelopen drie jaar hebben wij gesproken met vennoten/adviseurs van zo’n 300 accountantskantoren in het MKB. Het zijn allemaal enthousiaste mensen met mooie bedrijven. En ze hebben minstens één ding gemeen: iedereen heeft prachtige en bestendige relaties opgebouwd met zijn klanten. In elk gesprek kwam aan bod wat de visie is van de vennoten op de toekomst van de accountancy. Uitzonderingen daargelaten is iedereen het erover eens: de komende 5 jaar gaat er veel gebeuren in de branche.

Traecy en Wiersema introduceerden ooit hun strategisch model waarin ze 3 strategieën kenmerken waarmee een onderneming zich kan onderscheiden: product leiderschap, operational excellence en customer intimacy. Jezelf onderscheiden met je product is als accountantsorganisatie een onbegaanbare weg. Verder is elke organisatie bezig met het automatiseren van de bedrijfsprocessen. Een route op weg naar operational excellence. Bittere noodzaak, maar niet de oplossing voor uw bestaansrecht in de toekomst. Vooral de IT-bedrijven profiteren van deze automatiseringsslag. U kunt uw diensten goedkoper aanbieden, maar zult dit voordeel waarschijnlijk weer moeten prijsgeven aan uw klanten.

Maar wat dan? Naar onze mening is de route naar een succesvolle toekomst voor de accountancy  gelegen in het centraal stellen van klanten! Daar ligt in onze ogen de route naar de toekomst van de accountancy. Kent u uw klant? Wat weet u eigenlijk van ze, hoe vaak ontmoet u ze? Ga met ze in gesprek. Hoeveel energie bent u bereid in uw klanten te steken? Stel eens de vraag hoe uw klant úw rol in zíjn toekomst ziet en denk na over hoe u daarbij tot hulp kunt zijn. U zult tot verbluffende nieuwe inzichten komen.

In de 300 gesprekken zijn wij weinig tot geen mensen tegengekomen, die een strategisch plan voor het eigen kantoor ter beschikking hadden. Zeker niet op papier. Het is belangrijk om structureel na te blijven denken over uw toekomst. Want u bent zelf ook ondernemer. Wat is úw missie, waar komt ú uw bed voor uit? Hoe zien uw product- marktcombinaties eruit, en hoe toekomstbestendig zijn deze. Wie zijn uw doelgroepen, nu en in de toekomst? Hoe kunt u uw klanten adviseren over hun toekomst, als u zelf niet expliciet heeft nagedacht over uw eigen toekomst? Creëer waarde voor uw klanten, voor uw onderneming én voor uzelf. Als uw klanten uw drive zijn, dan komt het wel goed!

De komende zullen wij meer van onze inzichten uit die 300 gesprekken met u delen.

Huub Truijen
Managing partner bij Management Kompasgroep B.V.

www.managementkompasgroep.nl/accountants

Management Kompasgroep B.V.                                            
Noorderhof 8                                                                              
5804 BV Venray           
T:(0478) 58 31 50        
                                                         

Laatste nieuws