De verwachtingen van jouw accountantskantoor

21-12 06:03 | bron: AccountancyWorld

ROTTERDAM - De oude garde ondernemers kabbelt wel voort, maar de nieuwe generatie heeft simpelweg andere verwachtingen en behoeften. Beweeg je niet mee? Dan zal dat langzaam leiden tot een leegloop van je kantoor. Lees hier welke drie verwachtingen moderne ondernemers hebben ten aanzien van hun accountant.

Dienstverlening op maat. 

Klantbehoeften veranderen altijd. De ondernemer past niet meer in een hokje met vaste kenmerken. Jouw klant verwacht een flexibele organisatie die maatwerk levert. Een persoonlijke ervaring. Het liefst via een digitaal platform waarop hij inlogt en de cijfers inzichtelijk heeft die voor hem relevant zijn en die passen bij zijn behoeften en/of doelen. Ook waarderen ondernemers het als hun accountant dicht bij hun belevingswereld staan. Zo zien we dat een ondernemer die een flink deel van zijn administratie neerlegt bij zijn accountant met andere vragen komt, dan een ondernemer die alles naar zich toetrekt.

‘Ik verwacht van een accountant dat hij betrokken is, dat hij weet wat er speelt, up-to-date is en op de hoogte is van onze persoonlijke doelstellingen.’

Er zijn ook ondernemers die méér verwachten van hun accountant, dan alleen de gangbare werkzaamheden, zoals BTW, IB, VPB/LB en de jaarrekening. Zij willen een accountant die hen proactief adviseert of proactief meedenkt over de organisatiestrategie. Deze adviezen helpt hen om hun bedrijf verder te optimaliseren. Met deze adviezen kan de ondernemer direct aan de slag. Bijvoorbeeld in de vorm van een sector benchmark, die inzichtelijk maakt welke brutomarge bij een bepaald segment hoort.

‘Ik denk dat ik voor veel ondernemers spreek als ik zeg dat de accountant - idealiter- iemand is die met een schuin oog meekijkt en proactief adviseert.’

Realtime inzicht.

Snelheid en gemak worden steeds belangrijker. De ondernemer is steeds meer bezig met het monitoren, kort cyclisch sturen en verbeteren op basis van cijfers om gestelde doelen te behalen, mits de administratie up-to-date is. Realtime inzicht in cijfers via verschillende apparaten, zoals dashboards helpt hem hierbij. Met deze actuele gegevens kan een ondernemer proactief sturing geven aan zijn onderneming in plaats van achteraf constateren of zaken wel of niet goed zijn gegaan.

‘Een accountant moet mee kunnen gaan met het tempo van de ondernemer. Als ik vandaag beslis om iemand aan te nemen, dan wil ik wel weten wat de consequenties zijn.’

Heldere en transparante dienstverlening. 

Voorheen boden accountants hun dienstverlening voornamelijk op basis van het uurtje-factuurtje model aan. Klanten betaalde de rekening toch wel want ze hadden immers geen idee wat een dienst zou moeten kosten. Die tijd is voorbij. De klant wil weten welk werk er verzet wordt en tegen welke prijs. We zien daarom ook steeds vaker vaste tarieven (abonnementen) in accountancy.

‘Een vast bedrag per maand is een prettige methode. Het geeft duidelijkheid en verlaagt de drempel. Het is dan niet zo dat je ergens contact voor opneemt en de teller gaat dan lopen.’

Je kan pas aan deze drie verwachtingen voldoen als de backoffice van jouw kantoor op orde is. Ten eerste werk je met een efficiënte backoffice sneller, waardoor je meer tijd overhoudt om de klant te adviseren. Ook zijn de cijfers up-to-date, zodat er kort cyclisch gestuurd kan worden. Wil je weten hoe jij de backoffice van jouw kantoor op orde brengt? Download dan ons stappenplan: van een efficiënte backoffice naar datagedreven adviseren.

DOWNLOAD HET STAPPENPLAN

 

Bron: Visma | DizzyData - partner AccountancyWorld





Uw nieuws hier? neem dan contact met ons op

Geef een reactie
Je moet inloggen om te kunnen reageren.
Heb je nog geen account, maak dan een account aan


Laatste nieuws
23 sep Gemiddelde omzetgroei mkb in maand tijd gehalveerd 
23 sep Caseware breidt wereldwijde voetafdruk uit met de overname van haar strategische partner en softwaredistributeur Audicon
23 sep ABN AMRO: veel kantoren voldoen nog niet aan duurzaamheidseisen
23 sep Bedrijven boeken recordwinst in tweede kwartaal
23 sep Hét accountancy event van 2022, ben jij erbij?
23 sep Webinar Novak en KING Software
22 sep Duits OM doet inval bij KPMG in Frankfurt
22 sep Global Financial Centres Index: New York bovenaan, Moskou daalt
22 sep Belegger ziet bijna 10 miljard euro aan aandelenwaarde verdampen
22 sep Prinsjesdag 2022: de belangrijkste wijzigingen voor jouw aangifte
22 sep Bij AFAS ben je welkom voor fiscaal: ‘’Jij wil toch kunnen vertrouwen op je fiscale leverancier?’’
22 sep Kom naar hét NIVE Controllerscongres op 12 oktober 2022
21 sep Adriaansens: 'Steun mkb'ers moet in november geregeld zijn'
21 sep Hoe ver bent u met digitalisering? Laat het ons weten en maak kans op een VVV-bon!
21 sep Hoger minimumloon kost werkgevers en overheid miljarden
21 sep Ondernemers bezorgd over lastenverzwaringen en hogere lonen
21 sep Prinsjesdag 2022: de belangrijkste maatregelen op een rij
21 sep Whitepaper: Voordelen van online salarissoftware
21 sep Hoe OZCAR zichzelf en ondernemers helpt met WeFact
20 sep Overheid wees onterecht coronasteun voor groep starters af
20 sep Nieuwe rol voor NBA-directeur Berry Wammes
20 sep Bloomberg: veel Europese banken geven alleen mannen topfuncties
20 sep Europese Unie wil EU first kunnen opleggen aan leveranciers in crisistijd
20 sep Exact Accountancydag 28 september – Tijd voor Toekomst
20 sep Column Theo Gommer: Fiscaal Pensioenrecht
Het Accountancyworld netwerk
Accountancyworld verbindt professionals uit de Finance met elkaar. Word ook onderdeel van Accountancyworld!
Spotlight
Spotlight
Advertentie
uw banner hier?