Het belang van een bijgewerkte administratie

11-01 06:05 | bron: AccountancyWorld

VEENENDAAL - Dat er nog steeds zoveel administraties zijn die maar één keer per kwartaal bijgewerkt worden vind ik verbazingwekkend. We zien dit ook terug in het gebruik van onze dashboards. Ongeveer de helft van alle dashboards worden namelijk per kwartaal beschikbaar gesteld. Dat er een causaal verband is tussen deze twee zaken lijkt mij aannemelijk.

Op het moment van schrijven van deze blog is het oktober. Een drukke maand dus voor accountants en boekhouders want de BTW-aangiften moeten voor het einde van de maand zijn ingediend. Nu is dat op zichzelf niet het meeste werk, maar om een BTW-aangifte op te stellen zal toch eerst de administratie bijgewerkt moeten zijn.

Dat er nog steeds zoveel administraties zijn die maar één keer per kwartaal bijgewerkt worden vind ik verbazingwekkend. We zien dit ook terug in het gebruik van onze dashboards. Ongeveer de helft van alle dashboards worden namelijk per kwartaal beschikbaar gesteld. Dat er een causaal verband is tussen deze twee zaken lijkt mij aannemelijk.

De vraag is natuurlijk of de ondernemer geen behoefte heeft aan actuele cijfers en dat daarom de administratie niet wordt bijgewerkt, of dat de ondernemer geen dashboard krijgt omdat de administratie niet is bijgewerkt (even los nog van de vraag wie daarvoor verantwoordelijk is).

Ik durf te beweren dat als de administratie van ondernemers op ieder moment van het jaar ‘bij’ zou zijn, dat er meer dashboards beschikbaar zouden worden gesteld door accountants en boekhouders en dat er ook meer interactie zou zijn met de klant over de cijfers. Dat leidt uiteindelijk tot een betere relatie met de klant en meer winstgevendheid. Zowel bij de ondernemer als de adviseur. We hebben hier onlangs nog aandacht aan besteed in een webinar. Kantoren die de administraties van klanten op orde hebben kunnen ook veel sneller schakelen op actuele ontwikkelingen. Dat is ook gebleken toen de eerste NOW-aanvragen gedaan moesten worden.

Aan de beschikbare middelen kan het niet liggen. In de boekhoudsoftware gaan veel dingen tegenwoordig automatisch. Ook zijn er slimme tools beschikbaar die de kwaliteit van de administratie borgen, zoals de checklists in het administratiedossier van Visionplanner. Automatisering maakt het niet alleen efficiënter, waardoor er meer tijd overblijft voor bijvoorbeeld het bespreken van een dashboard, maar het maakt het ook mogelijk om meer detail in je administratie aan te brengen zonder dat daar een extra tijdsbesteding tegenover staat. Die detaillering zie je ook weer terug in de dashboards en helpt je bij het signaleren van advieskansen.

Door het gehele jaar bovenop de kwaliteit van de administratie te zitten creëer je bovendien de randvoorwaarden voor een efficiënt samenstelproces. Als je de jaarrekening moet maken heb je het meeste werk al achter de rug. Zeker in een drukke maand als oktober als je ook nog eens met de deadline voor het deponeren bij de KvK te maken hebt, is dat best lekker, of niet dan?

Wil je zien hoe je in Visionplanner Cloud de kwaliteit van de administratie kunt borgen met behulp van het Administratiedossier? Meld je dan vrijblijvend aan voor het kennismakingswebinar.

Maak kennis met het administratiedossier

 

Door: Arjan van Beek

Bron: Visionplanner - partner AccountancyWorld





Uw nieuws hier? neem dan contact met ons op

Geef een reactie
Je moet inloggen om te kunnen reageren.
Heb je nog geen account, maak dan een account aan


Laatste nieuws
20 mei EU-parlement voor minimaal 15 procent winstbelasting multinational
20 mei Hoge Raad: fiscus niet verplicht alle spaarders te vergoeden
20 mei Partners nemen felbegeerde Exact awards in ontvangst tijdens feestelijke liveshow
20 mei PV Accountants en Brouwers Accountants & Adviseurs gaan samen verder
20 mei Wat zijn belangrijke branchespecifieke KPI's?
20 mei De kracht van één systeem van boekhouden tot fiscaal en jaarwerk
19 mei NBA reageert op wetsvoorstel ‘Besluit toekomst pensioenen’
19 mei Erasmus universiteit en BDO: familiebedrijven presteren beter door informeel management
19 mei Loketten voor ontheffing op verbod accountancydiensten onder EU-sanctiewetgeving Rusland bekend
19 mei Visma neemt SmartTrackers over
19 mei Word Register Tax Accountant: de herkenbare fiscale specialist
19 mei Realtime ID-controles met de NFC technologie
18 mei KPMG Luxemburg stopt met werkzaamheden voor Duitse klant vanwege conflict over jaarrekening
18 mei Tientallen Nederlandse internationale bedrijven omarmen nieuwe Tax Governance Code
18 mei ABN AMRO trekt extra geld uit voor antiwitwasbeleid
18 mei Hoe Finovion zichzelf en ondernemers helpt met WeFact
18 mei Novak opleiding: Actualiteiten verslaggeving
17 mei Eerste Verantwoordingsdag voor minister Kaag
17 mei BDO tekent jaarrekening Vitesse niet om sancties tegen Rusland
17 mei Nederlandse CEO krijgt één na hoogste salaris in Europa
17 mei Eerste consultatieversie NBA Taxonomie 2.1 gepubliceerd
17 mei Nederland flink gedaald op ranglijst belastingparadijzen
17 mei Steeds meer vacatures voor steeds minder werkzoekenden
17 mei Ruim twintig aanhoudingen in onderzoek naar TVL-fraude
17 mei Gids RPA en robotic accounting: het overnemen van handmatige administratieve taken door de computer
Het Accountancyworld netwerk
Accountancyworld verbindt professionals uit de Finance met elkaar. Word ook onderdeel van Accountancyworld!
Spotlight
Advertentie
uw banner hier?