3 consumententrends die het accountancyvak opschudden

12-10 06:07 | bron: AccountancyWorld

ROTTERDAM - Ons consumentengedrag is de afgelopen jaren zichtbaar veranderd. We willen gemak, snelheid en de beste online-klantervaring. De consument en dus ook de ondernemer verwacht dit ook van zijn accountant. Makkelijk en snel online financiële zaken regelen en 24/7 bereikbaarheid. Lees hier 3 consumententrends die het accountancyvak opschudden.

Trend 1. De nieuwe consument vindt zelfontplooiing belangrijk

We zien dat de consument steeds meer online op zoek gaat naar leraren, experts en mentoren die ons kunnen helpen bij het leren van nieuwe vaardigheden. Waarom? Het is het menselijk verlangen om jezelf continu te verbeteren, ofwel Mentor to Protégé. Deze trend herken je aan de opkomst van het online leren. Denk aan online-masterclasses en trainingen die te volgen zijn. Zo adverteren ZZP’ers of bedrijven massaal op de platforms Instagram en LInkedIn voor het volgen van masterclasses, gegeven door experts.

Trend 2. De nieuwe consument kiest voor gemak (Selfservice)

In onze snel veranderende wereld raakt de consument gewend aan on-demand service. Neem Netflix. Zij maken het voor ons makkelijk om een serie te kijken via één druk op de knop waar-en wanneer je maar wilt. De meesten van ons gebruiken selfservice oplossingen bijna dagelijks. Denk bijvoorbeeld aan een betaalmachine op een tanksstation, of de zelf-scan kassa in de Hema. Het maakt ons leven gemakkelijk. Maar waarom zijn we zo geneigd naar selfservice?

Instant gratification (snelheid)

We willen dat alles snel gaat. Betalen, afleveren, vinden wat je zoekt en het reageren op vragen. Denk aan vlot betalen en niet in de rij staan. De irritatie volgt al snel bij een consument wanneer die langer dan 2,5 minuut moet wachten voordat hij kan afrekenen. Het is dan ook niet verrassend dat 86% van de klanten aangeeft winkels te mijden als de wachtrij te lang is. Dit noemen we Instant Gratification. Wij mensen willen tegenwoordig van alles. Op ieder moment van de dag. En het liefst nog zo snel mogelijk ook. Logisch dat we houden van selfservice. Dit gaat snel en gemakkelijk.

Of het nu gaat om een vlucht boeken of eten bestellen. Ook de live chat is een mooi voorbeeld. Dit werkt beter dan contactformulieren. Bij een contactformulier moeten we weer té lang wachten op een antwoord. En als dit het geval is, dan gaan we het liever bij de concurrent proberen. We hebben toch keuze genoeg. Zo blijkt uit een onderzoek van Forbes dat je de beste conversie resultaten hebt, wanneer je binnen 5 minuten reageert op een chatverzoek. Reageer je pas na 5 minuten? Dan neemt de contact-ratio al met 100x af. Selfservice is uiteindelijk een mooie oplossing voor een goede klantbeleving.

Trend 3. De nieuwe consument wilt altijd en overal de beste ervaring (klantbeleving)

De klantbeleving. Het weegt zwaarder dan ooit. Consumenten switchen binnen no-time naar de concurrent, wanneer je niet de juiste klant-ervaring biedt. Een vergelijkbaar bedrijf heb je zo gevonden in deze concurrerende maatschappij. En prijs en product? Dat is in de komende jaren zelfs minder belangrijk dan een positieve klantbeleving. Blijkt uit een onderzoek van Walker.

Wil je weten waarom deze 3 consumententrends het accountancyvak opschudden? En hoe het nieuwe speelveld van accountancy er dan precies uitziet door deze trends? Download dan ons e-book: De accountant van 2025 en ontdek:

  • Welke consumententrends nog meer het accountancyvak opschudden;
  • Wat de ontwikkelingen en trends zijn in de ondernemersmarkt;
  • Hoe de rol van de accountant er in 2025 uitziet.

DOWNLOAD HET E-BOOK

 

Bron: Visma | DizzyData - partner AccountancyWorld





Uw nieuws hier? neem dan contact met ons op

Geef een reactie
Je moet inloggen om te kunnen reageren.
Heb je nog geen account, maak dan een account aan


Laatste nieuws
22 okt Deadline TVL Q3 nadert
22 okt Bedrijven investeerden minder
22 okt Evergrande doet langverwachte betalingen
22 okt Govers Accountants | ‘We bellen eerder dan dat we e-mailen’
22 okt Stappenplan voor succesvol adviseurschap
22 okt Bijzonder uitstel van betaling en tijdelijke tegemoetkoming
22 okt PE-dubbeldeal: 2 NIRPA PE-trainingen voor de prijs van 1
21 okt Piekdrukte bij Big 4 doet accountants vertrekken
21 okt Hoe help je een ondernemer uit de coronadip?
21 okt FTM: ‘Nederland liep tussen 2000 en 2020 27 miljard euro aan dividendbelasting mis'
21 okt Mastercard en Visa komen met nieuwe technologie
21 okt Kwart van werkend Nederland gaat na coronacrisis weer studeren
21 okt Kleinste aantal WW-uitkeringen sinds 2008
21 okt Data in de accountancy: verbeter je dienstverlening
21 okt Bereik accountants gegarandeerd via AccountancyWorld | het platform voor accountants met dagelijks nieuws
21 okt Voordelen van dashboarding voor de (adviserende) accountant
21 okt Student in de spotlight: Roos van der Schot
20 okt Belastingdienst: stap op tijd over voor btw-aangifte
20 okt Publicatie definitieve herziene Standaard 3900N
20 okt ING trekt 180 miljoen euro uit voor klanten die te veel rente betaalden
20 okt AFAS Software benoemt Raad van Commissarissen
20 okt Het belang van een bijgewerkte administratie
20 okt De adviserende accountant: van vragen beantwoorden naar vragen stellen
20 okt Cyclus Cyberweerbaarheid en AVG
19 okt Krapte op de arbeidsmarkt leidt niet tot hogere salarissen
Het Accountancyworld netwerk
Accountancyworld verbindt professionals uit de Finance met elkaar. Word ook onderdeel van Accountancyworld!
Spotlight
Advertentie
uw banner hier?