Meerwaarde, maatwerk en méér: vijf tips voor ondernemers die abonnementsvormen overwegen

21-01 06:03 | bron: AccountancyWorld

DELFT - Steeds meer ondernemers bieden hun producten en diensten aan in abonnementsvorm. We zien dit gebeuren in alle sectoren. Zelfs in de zakelijke dienstverlening schakelen ondernemers over van hun traditionele ‘uurtje factuurtje’ naar abonnementen. Een abonnementsmodel creëert immers voorspelbare omzet, ontzorgt klanten tegen een vast tarief en versterkt de klantenbinding.

De overstap naar een abonnementsmodel vergt wel wat aanpassingen in je organisatie, en daar hebben veel ondernemers nog vragen over. Remco Kroes, Product Marketing Manager bij Exact, geeft vijf tips voor ondernemers die besluiten abonnementsvormen aan te gaan bieden.

  1. Maak de meerwaarde duidelijk
    Het is belangrijk aan te geven welke voordelen jouw product of dienst de klant brengt, of dat nu gemak, tijdbesparing, exclusiviteit of een andere selling point is. De kracht van ‘as-a-service’ is het ontzorgen van je klanten. Je levert niet alleen een product, maar doet dit in combinatie met diensten die de klant volledig ontzorgen. Neem het concept van Swapfiets, waarbij Swapfiets je ‘mobiliteit’ garandeert. Is je fiets kapot, dan wordt deze binnen no time vervangen of gerepareerd.
  2. Focus op duurzaamheid
    Meerwaarde hoeft zich niet alleen te laten zien tijdens het gebruik van een product, maar ook de waarde na gebruik telt. De leverancier blijft eigenaar van het product. Hij neemt het gebruikte product weer terug en blijft verantwoordelijk voor het recyclen of verlengen van de levensduur van het product. Je ziet dit bijvoorbeeld in de modebranche. Er zijn al bedrijven die duurzame kleding, bijvoorbeeld jeans, op abonnementsbasis leveren. Na gebruik worden de jeans retour gestuurd en gerecycled tot nieuwe jeans. Dit onderstreept de van bezit naar gebruik trend in de circulaire economie.
  3. Bied een oplossing op maat
    ‘One size fits all’ gaat voor de meeste abonnementsvormen niet op. Bij het aanbieden van abonnementen moet je heel goed nadenken over de product-markt combinatie. Een goed voorbeeld hiervan vind je in de accountancy en advocatuur, waar klanten behoefte hebben aan diensten tegen een vast tarief. Hier zie je dat accountants verschillende pakketten aanbieden. Een zzp'er heeft namelijk een andere behoefte dan een onderneming met 20 medewerkers. De juiste packaging en pricing kunnen de optimale waarde voor je klant waarborgen.
  4. Wees flexibel
    De essentie van een abonnement is dat je klanten bindt over een langere periode. Binnen die periode kan de klantbehoefte enorm veranderen. Het is dus belangrijk dat je continu meet en valideert wat je klanten belangrijk vinden en daarop anticipeert door flexibiliteit in een abonnement in te bouwen. Veel leveranciers van terugkerende maaltijdboxen zijn daar een goed voorbeeld van. Bij dergelijke bedrijven kunnen klanten het abonnement eenvoudig voor een bepaalde periode pauzeren. Deze leverancier van maaltijdboxen heeft ook een uitgebreid assortiment aan eenmalige producten die makkelijk kunnen worden bijbesteld.
  5. Behoud grip op cashflow & kosten
    Het omschakelen naar een verdienmodel op basis van abonnementen kan financiële gevolgen voor je organisatie hebben. Je zult de inkomsten verspreid over een langere periode gaan ontvangen en niet meer direct na verkoop van je product. Dit kan inhouden dat je moet gaan voorfinancieren. Houd verder ook rekening met het risico van kostenoverschrijdingen. Een advocaat die zijn klanten een service aanbiedt waarmee ze tegen een vast maandelijks tarief altijd mogen bellen, zal moeten blijven meten of de kosten die hiermee gepaard gaan niet zijn inkomsten overstijgen.

Abonnementen worden dus een steeds belangrijkere inkomstenbron voor veel organisaties. Ook in sectoren waar je dit niet direct verwacht. Wellicht is dit verdienmodel ook iets voor jou?

 

Bron: Exact - partner AccountancyWorld





Uw nieuws hier? neem dan contact met ons op

Geef een reactie
Je moet inloggen om te kunnen reageren.
Heb je nog geen account, maak dan een account aan


Laatste nieuws
20 mei EU-parlement voor minimaal 15 procent winstbelasting multinational
20 mei Hoge Raad: fiscus niet verplicht alle spaarders te vergoeden
20 mei Partners nemen felbegeerde Exact awards in ontvangst tijdens feestelijke liveshow
20 mei PV Accountants en Brouwers Accountants & Adviseurs gaan samen verder
20 mei Wat zijn belangrijke branchespecifieke KPI's?
20 mei De kracht van één systeem van boekhouden tot fiscaal en jaarwerk
19 mei NBA reageert op wetsvoorstel ‘Besluit toekomst pensioenen’
19 mei Erasmus universiteit en BDO: familiebedrijven presteren beter door informeel management
19 mei Loketten voor ontheffing op verbod accountancydiensten onder EU-sanctiewetgeving Rusland bekend
19 mei Visma neemt SmartTrackers over
19 mei Word Register Tax Accountant: de herkenbare fiscale specialist
19 mei Realtime ID-controles met de NFC technologie
18 mei KPMG Luxemburg stopt met werkzaamheden voor Duitse klant vanwege conflict over jaarrekening
18 mei Tientallen Nederlandse internationale bedrijven omarmen nieuwe Tax Governance Code
18 mei ABN AMRO trekt extra geld uit voor antiwitwasbeleid
18 mei Hoe Finovion zichzelf en ondernemers helpt met WeFact
18 mei Novak opleiding: Actualiteiten verslaggeving
17 mei Eerste Verantwoordingsdag voor minister Kaag
17 mei BDO tekent jaarrekening Vitesse niet om sancties tegen Rusland
17 mei Nederlandse CEO krijgt één na hoogste salaris in Europa
17 mei Eerste consultatieversie NBA Taxonomie 2.1 gepubliceerd
17 mei Nederland flink gedaald op ranglijst belastingparadijzen
17 mei Steeds meer vacatures voor steeds minder werkzoekenden
17 mei Ruim twintig aanhoudingen in onderzoek naar TVL-fraude
17 mei Gids RPA en robotic accounting: het overnemen van handmatige administratieve taken door de computer
Het Accountancyworld netwerk
Accountancyworld verbindt professionals uit de Finance met elkaar. Word ook onderdeel van Accountancyworld!
Spotlight
Advertentie
uw banner hier?