Meerwaarde, maatwerk en méér: vijf tips voor ondernemers die abonnementsvormen overwegen

24-09 10:33 | bron: AccountancyWorld

DELFT - Steeds meer ondernemers bieden hun producten en diensten aan in abonnementsvorm. We zien dit gebeuren in alle sectoren. Zelfs in de zakelijke dienstverlening schakelen ondernemers over van hun traditionele ‘uurtje factuurtje’ naar abonnementen. Een abonnementsmodel creëert immers voorspelbare omzet, ontzorgt klanten tegen een vast tarief en versterkt de klantenbinding.

De overstap naar een abonnementsmodel vergt wel wat aanpassingen in je organisatie, en daar hebben veel ondernemers nog vragen over. Remco Kroes, Product Marketing Manager bij Exact, geeft vijf tips voor ondernemers die besluiten abonnementsvormen aan te gaan bieden.

  1. Maak de meerwaarde duidelijk
    Het is belangrijk aan te geven welke voordelen jouw product of dienst de klant brengt, of dat nu gemak, tijdbesparing, exclusiviteit of een andere selling point is. De kracht van ‘as-a-service’ is het ontzorgen van je klanten. Je levert niet alleen een product, maar doet dit in combinatie met diensten die de klant volledig ontzorgen. Neem het concept van Swapfiets, waarbij Swapfiets je ‘mobiliteit’ garandeert. Is je fiets kapot, dan wordt deze binnen no time vervangen of gerepareerd.
  2. Focus op duurzaamheid
    Meerwaarde hoeft zich niet alleen te laten zien tijdens het gebruik van een product, maar ook de waarde na gebruik telt. De leverancier blijft eigenaar van het product. Hij neemt het gebruikte product weer terug en blijft verantwoordelijk voor het recyclen of verlengen van de levensduur van het product. Je ziet dit bijvoorbeeld in de modebranche. Er zijn al bedrijven die duurzame kleding, bijvoorbeeld jeans, op abonnementsbasis leveren. Na gebruik worden de jeans retour gestuurd en gerecycled tot nieuwe jeans. Dit onderstreept de van bezit naar gebruik trend in de circulaire economie.
  3. Bied een oplossing op maat
    ‘One size fits all’ gaat voor de meeste abonnementsvormen niet op. Bij het aanbieden van abonnementen moet je heel goed nadenken over de product-markt combinatie. Een goed voorbeeld hiervan vind je in de accountancy en advocatuur, waar klanten behoefte hebben aan diensten tegen een vast tarief. Hier zie je dat accountants verschillende pakketten aanbieden. Een zzp'er heeft namelijk een andere behoefte dan een onderneming met 20 medewerkers. De juiste packaging en pricing kunnen de optimale waarde voor je klant waarborgen.
  4. Wees flexibel
    De essentie van een abonnement is dat je klanten bindt over een langere periode. Binnen die periode kan de klantbehoefte enorm veranderen. Het is dus belangrijk dat je continu meet en valideert wat je klanten belangrijk vinden en daarop anticipeert door flexibiliteit in een abonnement in te bouwen. Veel leveranciers van terugkerende maaltijdboxen zijn daar een goed voorbeeld van. Bij dergelijke bedrijven kunnen klanten het abonnement eenvoudig voor een bepaalde periode pauzeren. Deze leverancier van maaltijdboxen heeft ook een uitgebreid assortiment aan eenmalige producten die makkelijk kunnen worden bijbesteld.
  5. Behoud grip op cashflow & kosten
    Het omschakelen naar een verdienmodel op basis van abonnementen kan financiële gevolgen voor je organisatie hebben. Je zult de inkomsten verspreid over een langere periode gaan ontvangen en niet meer direct na verkoop van je product. Dit kan inhouden dat je moet gaan voorfinancieren. Houd verder ook rekening met het risico van kostenoverschrijdingen. Een advocaat die zijn klanten een service aanbiedt waarmee ze tegen een vast maandelijks tarief altijd mogen bellen, zal moeten blijven meten of de kosten die hiermee gepaard gaan niet zijn inkomsten overstijgen.

Abonnementen worden dus een steeds belangrijkere inkomstenbron voor veel organisaties. Ook in sectoren waar je dit niet direct verwacht. Wellicht is dit verdienmodel ook iets voor jou?

 

Bron: Exact - partner AccountancyWorld





Uw nieuws hier? neem dan contact met ons op

Geef een reactie
Je moet inloggen om te kunnen reageren.
Heb je nog geen account, maak dan een account aan


Laatste nieuws
22 okt Deadline TVL Q3 nadert
22 okt Bedrijven investeerden minder
22 okt Evergrande doet langverwachte betalingen
22 okt Govers Accountants | ‘We bellen eerder dan dat we e-mailen’
22 okt Stappenplan voor succesvol adviseurschap
22 okt Bijzonder uitstel van betaling en tijdelijke tegemoetkoming
22 okt PE-dubbeldeal: 2 NIRPA PE-trainingen voor de prijs van 1
21 okt Piekdrukte bij Big 4 doet accountants vertrekken
21 okt Hoe help je een ondernemer uit de coronadip?
21 okt FTM: ‘Nederland liep tussen 2000 en 2020 27 miljard euro aan dividendbelasting mis'
21 okt Mastercard en Visa komen met nieuwe technologie
21 okt Kwart van werkend Nederland gaat na coronacrisis weer studeren
21 okt Kleinste aantal WW-uitkeringen sinds 2008
21 okt Data in de accountancy: verbeter je dienstverlening
21 okt Bereik accountants gegarandeerd via AccountancyWorld | het platform voor accountants met dagelijks nieuws
21 okt Voordelen van dashboarding voor de (adviserende) accountant
21 okt Student in de spotlight: Roos van der Schot
20 okt Belastingdienst: stap op tijd over voor btw-aangifte
20 okt Publicatie definitieve herziene Standaard 3900N
20 okt ING trekt 180 miljoen euro uit voor klanten die te veel rente betaalden
20 okt AFAS Software benoemt Raad van Commissarissen
20 okt Het belang van een bijgewerkte administratie
20 okt De adviserende accountant: van vragen beantwoorden naar vragen stellen
20 okt Cyclus Cyberweerbaarheid en AVG
19 okt Krapte op de arbeidsmarkt leidt niet tot hogere salarissen
Het Accountancyworld netwerk
Accountancyworld verbindt professionals uit de Finance met elkaar. Word ook onderdeel van Accountancyworld!
Spotlight
Advertentie
uw banner hier?