Stappenplan voor succesvol adviseurschap

22-10 06:03 | bron: AccountancyWorld

ROTTERDAM - Waarom zou je als accountantskantoor de stap naar het ‘accountant-adviseur-sparringpartner’ model maken? Er zijn altijd redenen om het niet te doen: het is een keuze die onvermijdelijk leidt tot organisatie- en gedragsverandering. En niet veel mensen houden van verandering. De reden om het wél te doen: het tilt je kantoor en je klanten naar een hoger niveau. 

Hoe wordt je een strategisch adviseur?

Als accountant ben je natuurlijk al lang gewend aan het digitaliseren en automatiseren van bepaalde processen. Maar als je mee wilt groeien met de markt, zijn er nog best wat stappen te maken. Niet alleen qua automatisering. Hoewel automatisering belangrijk is, is het slecht een middel. Belangrijker nog is de benadering van je klanten, de diensten die je biedt, je verdienmodel en het allerbelangrijkste: je mentaliteit. Hieronder staan de belangrijkste factoren die je in gedachten dient te houden: 

  • Werkvorm

Wil je je kantoor van binnenuit gaan veranderen? Dan moet je hier een plan voor maken. Je kunt ook een apart label/merk of dochterbedrijf opstarten voor de nieuwe werkvorm.

  • Verdienmodel

Wordt het een abonnementsvorm, en zo ja, welke? Knip je diensten bijvoorbeeld op in kleinere stukjes om voorspelbaarheid te creëren. Veel kantoren bieden bijvoorbeeld een basispakket met add-ons.

  • Focus

Waar leg je de focus; is dat een specifieke branche, een bepaalde dienst? Bepaal welke klanten je het beste helpt en definieer waar je nu al goed in bent, en versterk die kwaliteiten in je aanbod. Als je weet waar je voor staat en wat je doel is, wordt het ook makkelijker om dat effectief te communiceren. Ook in je marketing.

  • Diensten

Hoe ziet je dienstenpakket eruit? Dit is essentieel. Bijna net zo belangrijk is dat je goede afspraken maakt met de klant als hij of zij een dienst afneemt. Hoe vaak controleer jij de cijfers normaliter, en hoe vaak doe je dat als een klant daarbij ook scenarioplanning of benchmarking afneemt? Stel je de software zo voor ze in dat er automatisch alerts afgaan? Hoe vaak spreek je je klant? Mogen ze je altijd bellen? Stel je standaard advies op of alleen op verzoek?

Wat de nieuwe accountant doet

Natuurlijk blijft de accountant zorgen voor een stevige financiële basis. Maar wat doet hij of zij nog meer? Wat kan hij of zij nog meer? Dat zit met name in de – nadrukkelijk proactieve – betrokkenheid bij de klant en (het reilen en zeilen van) diens onderneming.  Praktisch gezien uit dat zich in de volgende werkzaamheden:

  • Regelmatig managementrapportages maken, actualiseren, analyseren en advies geven.
  • Pro-actief adviesgesprek inplannen, niet wachten op de ondernemer.
  • Signaleren van significante ontwikkelingen en tijdig bijsturen, dit kan met behulp van dashboarding.
  • Benchmarking: vergelijken van cijfers ondernemer met cijfers uit de sector.
  • Concrete begrotingen en scenario’s uitwerken – nog voordat de vraag komt, bied je al een oplossing aan.

Wat het effect is? Dat lees je in het e-book van Comandi. Daarin vind je bovendien praktijkverhalen van accountantskantoren in Nederland en België en handige informatie waarmee jouw accountantskantoor ook de extra stap vooruit kan maken.

 

Bron: Comandi - partner AccountancyWorld





Uw nieuws hier? neem dan contact met ons op

Geef een reactie
Je moet inloggen om te kunnen reageren.
Heb je nog geen account, maak dan een account aan


Laatste nieuws
03 dec Onderzoek: interesse voor scan- en herkentoepassingen gericht op de accountancysector duurt onverminderd voort
03 dec Kabinet komt zelf met wet voor verantwoord en duurzaam ondernemen
03 dec SEO-onderzoek naar meerwaarde audit-only model accountantsorganisaties
03 dec NBA Jaarplan 2022
03 dec 3 praktische tips voor het managen van de backoffice accountancy nieuwe stijl
03 dec Bedrijfsprocessen & Workflow - leidraad voor workflow analyse
03 dec Hoe bereik ik accountants?
02 dec Ad Breepoel nieuwe directeur ABAB Financiën en Duurzaamheid
02 dec DNB-president Knot nieuwe voorzitter toezichthouder FSB
02 dec Gebrekkige controle EU-afdrachten kost Nederland tientallen miljoenen
02 dec Maddy Scheepers nieuwe Directeur Advies bij Flynth
02 dec Gen Z en de toekomst van accountancy
02 dec De accountant als bedrijfskundig adviseur
01 dec Philips wint Kristalprijs 2021 voor beste mvo-verslag
01 dec Indientermijn subsidie evenementen Covid-19
01 dec Webinar Proefdraaien bij rapporteren over fraude en continuïteit (niet-oob-kantoren)
01 dec Omzet zakelijke dienstverlening 19,5 procent hoger in derde kwartaal
01 dec Interview Sander Verbraak (Schipper Accountants): “Je moet de vraag achter de vraag weten.”
01 dec Van kleine achterstand op grote voorsprong dankzij cloudsoftware
01 dec IT for Financials: geef sturing aan de digitale transformatie
30 nov Twee derde Nederlandse werknemers verwacht salarisverhoging
30 nov Meer informatie over nieuwe NOW-regeling
30 nov Deloitte: 'Voorkomen geldproblemen bespaart 180 miljoen euro'
30 nov Visma | yuki maakt als eerste bedrijf in Europa factuurverwerking veiliger met blockchaintechnologie
30 nov De btw-maand de baas: 'Als de tandarts hiernaast je werk kan doen, dan doe je iets niet goed'
Het Accountancyworld netwerk
Accountancyworld verbindt professionals uit de Finance met elkaar. Word ook onderdeel van Accountancyworld!
Spotlight
Advertentie
uw banner hier?