KPMG: Investeringen in Nederlandse start-ups bijna verdubbeld in drie maanden

ROTTERDAM - Er werd in het eerste kwartaal van dit jaar een recordbedrag van 715 miljoen euro geïnvesteerd in Nederlandse start-ups. Dat is circa 90% meer dan het bedrag van 377 miljoen in de laatste 3 maanden van 2020, zo blijkt uit een wereldwijd onderzoek van KPMG.

Het accountantskantoor constateert dat de meeste investeerders zich, net als in 2020, met name richten op bedrijven die inspelen op de coronacrisis. Dat gaat dan vooral over technologische bedrijven, "van onderwijstechnologie over gaming tot digitale gezondheid".

Maar nu de vaccinatieprogramma's wereldwijd lopen wordt er ook steeds meer rekening gehouden met "het nieuwe normaal". "Sectoren die het door de coronacrisis zwaar hebben gehad, zoals toeristische bedrijven, komen opnieuw in beeld bij investeerders", aldus Karina Kuperus, partner bij KPMG's adviesgroep Emerging Giants.

De opvallendste investeringen in Nederlandse bedrijven waren de investeringen van 30 miljoen dollar voor de elektrischeautobouwer Lightyear, 25 miljoen in de online supermarkt Crisp en 20 miljoen voor de elektrische scooters van Felyx.

Wereldwijd ging er in de eerste 3 maanden van dit jaar 105,2 miljard euro naar start-ups. Dit was 30% meer dan in het laatste kwartaal van 2020.

 

Laatste nieuws