Ombudsman start onderzoek naar knelpunten steunmaatregelen voor zzp'ers

DEN HAAG - De Nationale ombudsman start een onderzoek naar de knelpunten in de toegang van zzp'ers tot de coronasteunmaatregelen. Via een meldpunt ontving ombudsman Reinier van Zutphen veel klachten daarover. Ondernemers klagen bijvoorbeeld over onjuiste of onduidelijke informatie, een gebrek aan maatwerk, een verkeerde timing en een gebrek aan coulance bij het terugvorderen van eerder uitgekeerde voorschotten.

Het meldpunt was opengesteld voor een onderzoek naar de problemen die zzp'ers ervaren op het gebied van schuldhulpverlening. Maar het grootste gedeelte van de 500 reacties ging over de coronasteunmaatregelen.

Sommige zzp'ers klaagden bijvoorbeeld dat ze niet in aanmerking komen voor steun omdat ze verkeerd geregistreerd staan bij de Kamer van Koophandel. Andere zzp'ers moesten plots extra belastingen betalen nadat ze Tozo-steun kregen. 

"Bij veel ondernemers die zich tot mij wenden, staat het water aan de lippen en is het einde van hun levensvatbare bedrijf nabij", aldus Van Zutphen. "Ze hebben het gevoel dat ze er helemaal alleen voor staan en vinden dat zij door de strenge en starre regels onvoldoende worden ondersteund. Ik maak mij hier zorgen over en vind het belangrijk dat hun signalen niet onopgemerkt blijven. Daarom start ik een onderzoek."

Het meldpunt blijft open en kan nog steeds gebruikt worden om klachten in te sturen.

Laatste nieuws