Duurzaamheid en accountancy

VEENENDAAL - Duurzaamheid en accountancy – nog niet echt een match made in heaven. En toegegeven, we zitten in een (hopelijk tijdelijke) corona crisis dus je hebt vast iets anders aan je hoofd. Maar als we straks allemaal onze inenting hebben gehad, en de rust is weergekeerd, keert die andere sluimerende crisis gewoon weer terug op de agenda. Die van klimaatverandering. 

In accountantsland is al jaren discussie over duurzaamheidsrapportages. En of je daar dan wel of geen verklaring bij kunt geven. Die discussie focust zich toch vooral op grote ondernemingen en dito kantoren. Vooralsnog lijkt het MKB buiten schot te blijven terwijl daar toch ook veel valt te winnen.

In 2020 werden er toch wel twee relevante documenten gepubliceerd over accountants en duurzaamheid. De publieke management letter van de NBA en het onderzoek van de Rijksuniversiteit Groningen CO2 onder controle. We hebben ze voor je gelezen en een paar highlights voor je samengevat.

  • Driekwart van de ondernemingen gaat niet met de accountant in gesprek over klimaatverandering. Als je beschouwt dat groot deel van de ondernemingen geen duurzaamheidsbeleid heeft, is dat natuurlijk niet verrassend.
  • Tegelijkertijd zet ook driekwart van de accountants het onderwerp niet op de agenda. Dat is echter wel vreemd als men tegelijkertijd aangeeft wel meer betrokken te willen zijn bij duurzaamheid. En dat die rol in de toekomst steeds belangrijk wordt.  

Onze afdronk is dat we (accountants van Nederland) het onderwerp wel belangrijk vinden maar dat we er pas mee aan de slag gaan als de klant er om vraagt. En omdat er genoeg andere dingen te doen zijn, en we (nog) niet volledig geëquipeerd zijn op dit onderwerp, is dat ook niet zo gek.

Toch is duurzaamheid een onderwerp dat niet weg gaat. Financiers krijgen er bijvoorbeeld steeds meer oog voor en rapportageverplichtingen bereiken ook mondjesmaat het MKB. En de financiële incentives voor duurzaam gedrag mogen natuurlijk ook niet uit het oog verloren worden. Of dat nou subsidies zijn of simpelweg de goede businesscase voor zonnepanelen. Daarnaast zit er vast ook een interessant verdienmodel in voor de accountancy sector.

We hebben in de eerder genoemde rapporten nog eens gezocht naar een aantal concrete handvatten die ook in het MKB van nut kunnen zijn. Met een beetje creativiteit leidt dat tot de volgende punten.  

  1. Als de klant het niet doet, zorg dan dat jij als adviseur het onderwerp duurzaamheid op de agenda zet. Bijvoorbeeld bij de het spreken van de jaarrekening of bij grotere investeringen.
  2. Help ondernemers bij het concreet maken van doelstellingen en bekijk hoe je realisatie van die doelstellingen kunt meten.
  3. Zorg dat je op de hoogte bent van de relevante regelgeving zoals rapportageverplichtingen en subsidiemogelijkheden.
  4. Weet welke praktische tools er op de markt zijn voor bijvoorbeeld het meten van carbon footprint. Een goede plek om te beginnen is bijvoorbeeld Stimular.

Uiteraard zijn er ook kantoren die duurzaamheid hoog op de agenda hebben staan. En het een integraal onderdeel hebben gemaakt van hun dienstverlening. Een goed voorbeeld is De Groene Accountant met wie we binnenkort een aflevering van de Visionplanner Podcast opnemen. Laat het ons weten of je nog vragen hebt die we daarin mee kunnen nemen.

nb) Op dit moment is duurzaamheid ondernemen voor sommigen toch echt gericht op zorgen dat je niet failliet gaat. Uiteraard zijn we van mening dat accountants en administratiekantoren zich vooral daarop moeten focussen.


Door: Joris Joppe, Visionplanner

Bron: Visionplanner, partner AccountancyWorld

Laatste nieuws