Samenwerken met jouw klant voor een efficiënte backoffice. 3 Tips!

13-01 06:03 | bron: AccountancyWorld

ROTTERDAM - In ons vorige blog schreven we over de moderne backoffice accountant en zijn rol in het adviesproces. De backoffice accountant houdt zich bezig met het automatiseren en digitaliseren van processen. Hij is continu bezig met het monitoren en analyseren van de processen om deze efficiënter in te richten. Dit heeft niet alleen betrekking op de interne organisatie maar ook de externe organisatie. Want levert de ondernemer zijn documenten niet op tijd aan? Dan zal de administratie ook niet up-to-date zijn. Kortom, voor een efficiënte backoffice is een goede samenwerking met jouw klant van essentieel belang. Daarom delen we in deze blog 3  tips voor een goede samenwerking met jouw klant.

Tip 1: Maak vaste afspraken en bespreek verwachtingen

Ten eerste start een goede samenwerking bij het standaardiseren van processen. Dit geldt niet alleen voor de interne processen maar ook de externe processen. Zorg dat je duidelijke afspraken maakt met de klant die ervoor zorgen dat het proces zo efficiënt mogelijk verloopt. Dit geldt niet alleen voor het aanleveren van documenten maar ook wat de klant van jou als accountant kan verwachten als hij deze afspraken nakomt. Tenslotte gaat het om de toegevoegde waarde voor de ondernemer. Denk aan actueel inzicht en proactief advies. Je creëert daarmee een win-win situatie. Jij bespaart tijd en tegelijkertijd lever je meer toegevoegde waarde voor je klant.

Alleen als je duidelijke afspraken maakt kan je elkaar wijzen op verantwoordelijkheden. Van hieruit kun je de ondernemer er bijvoorbeeld op attenderen dat je een bepaald document nog niet ontvangen hebt. Maak je dergelijke afspraken met al je klanten? Dan zal je zien dat de processen een stuk efficiënter verlopen en je een volgende stap zet naar een uniforme werkwijze met collega’s én klanten.

Tip 2: Begeleid klanten naar nieuwe software

De volgende stap om te komen tot een goede samenwerking met jouw klant is het creëren van een omgeving waarbij gemaakte afspraken gemakkelijk kunnen worden nageleefd. Faciliteer de ondernemer met- en begeleidt hem bij het gebruiken van software die het proces voor jullie beide gemakkelijker maakt.

Kan de ondernemer goed omgaan met software? Dan is de kans groot dat hij zijn boekhouding adequaat en nauwkeurig aanlevert, waardoor jij het sneller kan verwerken. Het is daarom belangrijk dat jouw kantoor beschikt over de nodige kennis van de software en dat deze gebruiksvriendelijk is ingericht.

Blijf hierbij de toegevoegde waarde voor de ondernemers benadrukken. Er zijn kantoren waarbij ondernemers, door de eenvoud van het proces, enthousiast worden om hun boekhouding zelf up-to-date te houden. Dit betekent dat er nog meer tijd is om hem te adviseren op basis van actuele cijfers.

Tip 3: Communiceer proactief met de ondernemer

Tot slot valt of staat een goede samenwerking met een goede communicatie tussen jouw en de ondernemer. Signaleer je bepaalde afwijkingen in het aanleveren van documenten of in zijn boekhouding die het proces vertragen? Neem dan contact met hem op om hem te adviseren over bijvoorbeeld het gebruik van de software. Op die manier laat je zien dat je actief betrokken bent bij de administratie. Ofwel zorg dat je de ondernemer een stapje voor bent en maak voor jullie beide het werk leuker en gemakkelijker.

Kortom, een goede samenwerking met jouw klant is van groot belang voor het bereiken van een efficiënte backoffice. Afspraken met de klant worden vastgelegd en gestandaardiseerd, waardoor processen ook efficiënt ingericht kunnen worden. Benieuwd wat je nog meer nodig hebt om je backoffice op orde te krijgen? Lees ons e-book: Accountancy nieuwe stijl: Zo heb jij de backoffice op orde.

DOWNLOAD HET EBOOK

 

 

Bron: DizzyData - partner AccountancyWorld





Uw nieuws hier? neem dan contact met ons op

Geef een reactie
Je moet inloggen om te kunnen reageren.
Heb je nog geen account, maak dan een account aan


Laatste nieuws
21 jan NBA vraagt uitstel definitieve aanvraag NOW en wijst in advertentie op publiek belang
21 jan Werkloosheid in december verder gedaald
21 jan Download de Bureaukaart fiscaal 2021
21 jan Zes checks voor een goede jaarafsluiting
21 jan 6 redenen om te kiezen voor CaseWare on Azure op weg naar de cloud
21 jan Post HBO AA Accountancy - MKB Fit for Future
20 jan NBA vraagt uitstel voor indienen NOW-verklaring
20 jan Avondklok: voorstel is nu van 20.30 tot 4.30 uur
20 jan NBA-standpunt over NOW en accountantswerkzaamheden
20 jan 68.000 bedrijven meer in 2020
20 jan Fintech, wat kàn ik daarmee als ondernemer?
20 jan Hoe doe ik het goed als eenmanskantoor? Novak Kwaliteitssysteem speciaal voor eenmanskantoren.
20 jan Bereik accountants in 2021 gegarandeerd via AccountancyWorld | het platform voor accountants met dagelijks nieuws
19 jan Topeconomen: Biden goed voor economie en handel
19 jan 3 Accountantskantoren en hun visie: meer toegevoegde waarde en een hogere omzet
19 jan De werkkostenregeling (WKR): wat zijn precies de regels?
19 jan Koenen en Co ging van best of breed naar best of suite
19 jan Accountant, last van piekdrukte in de backoffice? 3 stappen om meer grip te krijgen op de administratieve processen.
19 jan Belastingdienst scheldt schulden slachtoffers toeslagenaffaire kwijt
18 jan Verslag bestuursvergadering NBA januari 2021
18 jan 'Onvoldoende hulp voor mkb'ers bij aanpak financiële problemen'
18 jan FNV: Coronaverlof noodzakelijk: 85% werkende ouders voorziet (ernstige) problemen
18 jan IFAC bericht over resultaten Nederlands onderzoek naar betrokkenheid van externe accountant bij het verminderen van CO2-uitstoot
18 jan Hoe neem ik mijn klanten mee in de transitie naar een succesvol advieskantoor? 3 tips.
15 jan Kabinet treedt af vanwege vernietigend rapport over toeslagenaffaire
Poll
Mijn kantoor onderzoekt al concreet de mogelijkheden van blockchaintechnologie
Het Accountancyworld netwerk
Accountancyworld verbindt professionals uit de Finance met elkaar. Word ook onderdeel van Accountancyworld!
Spotlight
Advertentie
uw banner hier?