Jouw unieke verhaal is wat klanten raakt of niet. En geloof maar: het hebben van een onderscheidend verhaal gaat in de toekomst alleen maar nóg belangrijker worden

Je bestaansrecht ofwel je ‘why’: daar valt of staat eigenlijk alles mee. Wanneer is de laatste keer dat jij daar echt stil bij hebt kunnen staan? Waarom ben je je kantoor gestart? Heeft het je gebracht wat je voor ogen had? En wat maakt jouw kantoor nu écht anders dan al die andere kantoren?

Het opschrijven van je ‘why’ helpt je om jezelf duidelijker te positioneren. Het sterkt je merk en geeft focus

Daar liggen 3 redenen aan ten grondslag:

  1. Als jij van jezelf begrijpt wat je drijft, dan kun je dat ook overtuigend overbrengen aan de rest van de wereld. En dan ben je meer dan alleen een accountants- of advieskantoor;
  2. Het opschrijven van je verhaal helpt je ook keuzes te maken en te bepalen hoe jij op aankomende veranderingen gaat inspelen;3.
  3. Een goed verhaal is persoonlijk en roept gevoel of emotie op. Als je als kantoor persoonlijke verhalen durft te delen raak je mensen en vergroot je de kans dat ze voor je kiezen (het is wetenschappelijk bewezen dat klanten kiezen op basis van gevoel in plaats van ratio).

Máár: om het hart van jouw ideale klant te raken, moet je eerst terug naar dat van jezelf

Hoe pak je zoiets nou aan?

Een denkmodel die je goed op weg helpt bij het ontdekken van je bestaansrecht is dat van Simon Sinek, de Golden Circle.

De Golden Circle in een notendop

Deze theorie brengt eenvoudig in kaart met wat, hoe en waarom een bepaalde organisatie of product zich onderscheidt van anderen. Organisaties die dit goed verwoorden, zorgen ervoor dat klanten en medewerkers het merk gaan geloven, serieus nemen en gaan waarderen.

Besteed je als kantoor onvoldoende aandacht aan je ‘why’? Dan zal volgens de theorie van Sinek echt succes uitblijven

Het is verleidelijk om te starten vanuit het meest concrete, je ‘what’, om zo toe te werken naar het meest abstracte, je ‘why’. Van buiten naar binnen. Maar zo kom je dus niet tot de kern. Je moet van binnen naar buiten gaan werken.

Stel jezelf eens de volgende vragen (en schrijf ook echt op!)

Start met de vragen voor je ‘why’:

  1.       Waar geloven wij als kantoor in?
  2.       Wat zijn onze overtuigingen?
  3.       Wat zijn onze drijfveren?
  4.       Waar worden wij als kantoor gelukkig van?
  5.       Waarom bestaat ons kantoor en waarom doen wij ertoe voor anderen?

Vervolg met de vragen voor je ‘how’:

  1.        Hoe verkopen wij onze diensten en producten?
  2.       Wat zijn onze speciale waarden, bedrijfseigen processen of Unique Selling Propositions (USP’s)?
  3.       Wat is ons onderscheidend vermogen ten opzichte van andere kantoren?
  4.       Op welke manier doen wij het anders of beter dan de concurrentie?
  5.       Wat maakt ons uniek?

En sluit af met de vraag voor je ‘what’:

  1. Wat voor diensten of producten bieden wij aan?

Voor echt ieder kantoor is een duidelijke ‘why’ te vinden. Bij het ene kantoor ligt dat wel wat meer voor het oprapen dan bij het andere kantoor.

Kun je wel wat hulp op dit terrein gebruiken? Ik heb inmiddels voor verschillende kantoren een merkpaspoort (vanuit de Golden Circle) uitgewerkt en daar zijn geslaagde verhalen uitgekomen.

Op de website van Blue to Business lees je meer over het ontwikkelen van een merkpaspoort voor jouw kantoororganisatie>>>

Tanja Schreurs-Hoeben is eigenaar van Blue to Business en heeft jarenlange ervaring in de accountancybranche.

“Het verschil maken voor kantoren en ze inspireren om hun marketing op eigen, unieke wijze aan te pakken, maken het voor mij zo leuk. Kantoren lopen wel allemaal tegen dezelfde uitdagingen aan, maar de daadwerkelijke oplossing is voor ieder kantoor anders. Dat blijf ik een mooie uitdaging vinden.”

Laatste nieuws