Wat maakt de éénpitter zo uniek?

22-06 06:05 | bron: AccountancyWorld

VEENENDAAL - In je eentje een kantoor runnen, verdient respect. Hoe ga je om met dilemma’s die je normaal in vertrouwen met een collega bespreekt? Hoe zorg je dat je alle regelgeving in het vizier houdt?

De meeste ondernemers in de accountancy sector zijn, op papier althans, one (wo)man shows. Professionals die alleen een accountants- of administratiekantoor runnen. Het aantal 1-pitters in de sector blijft ook gestaag toenemen en lijkt effectief tegenwicht te bieden aan de grote kantoren die wel groter lijken te worden, maar geen groter marktaandeel krijgen. 

In je eentje een kantoor runnen, verdient respect. Hoe ga je om met dilemma’s die je normaal in vertrouwen met een collega bespreekt? Hoe zorg je dat je alle regelgeving in het vizier houdt? Kan je eigenlijk wel op vakantie zonder dat zaken blijven liggen en klanten gaan morren?

We hebben recent een survey uitgevoerd onder éénpersoons kantoren waaruit blijkt dat allemaal in meer of mindere mate uitdagingen zijn. Vooral het aspect regelgeving is een punt van zorg. De hoeveelheid, complexiteit maar ook de vraag of je het eigenlijk wel ooit goed genoeg kan doen, houden ondernemers bezig. 

Toch wegen deze uitdagingen niet op tegen het belangrijkste unique selling point dat door alle geïnterviewden naar voren werd gebracht: 

Als éénpitter kun je een veel betere relatie opbouwen met MKB ondernemers. De keukentafelgesprekken over gezin, dromen, en natuurlijk de fiscale en financiële perikelen, zijn gebaseerd een zeer krachtige vertrouwensrelatie. 

Een vertrouwensrelatie die je als onderdeel een groter kantoor veel lastiger op kunt bouwen. De deelnemers aan de survey noemen drie redenen voor die krachtige vertrouwensrelatie:

  1. Als éénpitter kun je je achter niemand verschuilen. Jij bent het aanspreekpunt. Er is geen verloop in personeel wat vaak tot irritatie leidt. Jij móet problemen oplossen. En als het urgent is, ook op zaterdagmorgen.
  2. Klanten kiezen bewust voor jou en weten waar je voor staat. Als het goed is, sluit dit aan bij de dienstverlening die ze van een accountant of administratiekantoor verwachten.  
  3. Je weet alles van de klant. Je ziet alles voorbij komen en hoeft niet in andermans hoofd of spreadsheet te grasduinen om te weten wat er speelt bij een ondernemer.

Dat laatste punt, alles weten van de klant, geeft een goed gevoel. Maar het is tegelijkertijd een uitdaging. In een tijd waarin transacties soms volledig geautomatiseerd worden verwerkt, is het niet meer vanzelfsprekend dat je weet wat er in de boekhouding van klanten gebeurt. En zeker in tijden van krapte op de markt waarin ook kleine kantoren soms meer kantoren aannemen dan goed is, ligt het risico op de loer dat je het gevoel verliest bij de cijfers. 

Gelukkig biedt automatisering ook op dit punt een oplossing. Zo kun je met automatische alerts eenvoudig bijzonderheden signaleren. Of dashboard, dat je helpt bij het inzichtelijk maken van trends en afwijkingen van de prognose. Op die manier hou je ondernemers bij de les en heb je een goed startpunt voor het keukentafelgesprek. 

Een dashboard geeft je gelijk een professionele uitstraling naar klanten toe en maakt het abstracte product ‘administratie’ ineens veel tastbaarder. Zeker als je daar als adviseur gelijk jouw analyse aan toe kunt voegen omdat je de cijfers al voor je klant hebt geanalyseerd. 

Met de dashboards in Visionplanner presenteer je je klanten de tussentijdse cijfers die ze nodig hebben om verder te komen. 

 

Door: Joris Joppe

Bron: Visionplanner - partner AccountancyWorld





Uw nieuws hier? neem dan contact met ons op

Geef een reactie
Je moet inloggen om te kunnen reageren.
Heb je nog geen account, maak dan een account aan


Laatste nieuws
01 jul Accountancy niet sexy?!
01 jul 8 handige sales en marketing handvatten en methodes voor accountants
01 jul Ook Denetax sluit zich aan bij Vermetten
01 jul NBA: Al 98 procent PE-plichtige leden werkt met nieuwe PE-model
01 jul Fou-Khan Tsang RA over duurzaamheid in de accountancy (video)
01 jul Efficiënter samenwerken met klanten: wat is daarvoor nodig?
01 jul Column Theo Gommer: Fiscaal Pensioenrecht
01 jul Jaarrekening Samenstellen? We bieden voor ieder wat wils.
30 jun SWOT-analyse accountantskantoren in het MKB
30 jun Knab: 'Grote bedrijven negeren betaalafspraken met zzp’er'
30 jun 162 duizend bedrijven maakten gebruik van NOW-steunregeling
30 jun Rapporteren over fraude en continuïteit: bereid u voor
30 jun UBO Check uitvoeren: hoe doet u dat? (+ Gratis Risicoclassificatiemodel)
30 jun Evaluatie van Boekhoudfuncties Microsoft Dynamics 365 Business Central
29 jun Opleiding volgen? Zo overtuig je je werkgever
29 jun PwC verwacht einde aan historische dip in faillissementen
29 jun Toch nog fiscaal gunstige optieregeling voor start-ups
29 jun 3 best practices voor accountants in 2022
29 jun Kom naar hét NIVE Controllerscongres op 12 oktober 2022
29 jun Hoe slim en efficiënt werkt jouw accountantskantoor?
29 jun Hoe PBC+ het aanleverproces van klantinformatie stroomlijnt (video)
29 jun e-Facturatie: is iedereen aan boord?
28 jun Wwft melding: wanneer, waar en hoe?
28 jun Thuiswerkende consultant had twee fulltime banen tegelijk
28 jun Generatie Z wil voor zichzelf aan de slag óf werken in het MKB
Het Accountancyworld netwerk
Accountancyworld verbindt professionals uit de Finance met elkaar. Word ook onderdeel van Accountancyworld!
Spotlight
Advertentie
uw banner hier?