Topman Rabobank sluit boete in verband met witwaskwestie niet uit

13-02 11:09 | bron: AccountancyWorld

UTRECHT - Rabobank krijgt mogelijk te maken met een boete vanwege het tekortschieten bij het tegengaan van witwassen. Dat zei topman Wiebe Draijer bij de presentatie van de jaarcijfers. In november 2019 werd al bekend dat Rabobank op last van De Nederlandsche Bank (DNB) tienduizenden klanten opnieuw aan het doorlichten is op mogelijke witwasrisico's. Desalniettemin noteerde Rabobank een winst van 2,2 miljard euro over 2019.

“2019 was een bewogen jaar. We hadden internationaal te maken met politieke en economische instabiliteit en aanhoudende lage rente. We zien de consequenties hiervan nu terug in onze resultaten. Desondanks schrijven we in deze uitdagende omgeving een nettowinst van 2,2 miljard euro en lieten we goede progressie zien op onze strategische doelstellingen. De rentewinst is licht gedaald. We wisten onze kosten verder te verlagen. Onze kapitaalpositie is verbeterd en blijft solide. We hebben de verkoop van niet-kernactiviteiten afgerond en geïnvesteerd om verder ‘future proof’ te zijn.

We hebben goede vooruitgang geboekt op onze bijdrage aan grote maatschappelijke thema’s. We hebben geïnvesteerd in de verduurzaming van de woningmarkt en de energietransitie. Samen met dochter en projectontwikkelaar BPD ontwikkelen we nieuwbouwwoningen om knelpunten op de huurmarkt op te lossen. Internationaal krijgt de verduurzaming van de voedselketen steeds meer vorm, mede dankzij het door Rabobank geïnitieerde AGRI3-fonds en de inspanningen van Rabo Foundation in Afrika. Voor onze particuliere klanten in Nederland zetten we ons in voor betere zelfredzaamheid en het verlichten van schuldenproblematiek. Deze initiatieven zijn mooie illustraties van de wijze waarop de coöperatieve Rabobank invulling geeft aan haar missie om met elkaar een betere leefomgeving te creëren.

We zijn trots op de transitie die onze bank de afgelopen jaren heeft gemaakt. Deze is nu zichtbaar in onze dagelijkse bedrijfsvoering. De klanttevredenheid en betrokkenheid van onze medewerkers nemen toe, de balans is geoptimaliseerd, ons kostenniveau is lager en we werken efficiënter. We hebben onze digitale dienstverlening sterk uitgebreid en verbeterd, voor particuliere en zakelijke klanten, aldus Draaijer.

De bank was eerder op de vingers getikt omdat de onderbouwing van 40.000 klantdossiers in de laagste risicoklasse onvoldoende zou zijn. DNB gaat in april kijken of de Rabobank zijn zaakjes inmiddels op orde heeft.





Uw nieuws hier? neem dan contact met ons op

Geef een reactie
Je moet inloggen om te kunnen reageren.
Heb je nog geen account, maak dan een account aan


Laatste nieuws
18 feb Grootste bank van Europa HSBC schrapt 35.000 banen
18 feb Tweede consultatie NBA-handreiking 1124 ‘Richtsnoeren Wwft’
18 feb De 6e Europese anti-witwasrichtlijn (6th AML directive)
18 feb Goed leiderschap is cruciaal voor iedere organisatie
18 feb Praktijkopleiding AA MKB
17 feb NBA start verkenning naar regelgevend proces
17 feb 'Accountants doen te weinig tegen hoge werkdruk en ongewenst gedrag'
17 feb New10 | Zo creëer je loyaliteit in de online financiële dienstverlening
17 feb Webinar: 5 software toepassingen voor realtime inzicht
17 feb Het Financieel Opleidingsinstituut is live met Coachview!
14 feb Heeft een ondernemer altijd recht op zijn eigen data, ook in geval van wanbetaling en een faillissement?
14 feb ABN Amro treft schikking in zaak hypotheekrente
14 feb PwC: 'Iraanse hackers vallen Nederlandse universiteiten aan'
14 feb Als accountant opvallen tussen je concurrentie: 3 factoren
14 feb Hoe je met Visionplanner het hele jaar aan de jaarrekening werkt
Het Accountancyworld netwerk
Accountancyworld verbindt professionals uit de Finance met elkaar. Word ook onderdeel van Accountancyworld!
Spotlight
Advertentie
uw banner hier?