KPMG’s Football Benchmark 2020: Ajax doet goede zaken

AMSTERDAM - Ajax heeft het afgelopen seizoen de vruchten geplukt van de nieuwe sleutel die de UEFA sinds het seizoen 2018/2019 hanteert voor de verdeling van de inkomsten uit de verkoop van televisierechten. De Amsterdamse club ontving vorig seizoen een bedrag van € 78 miljoen door deelname aan de Champions League, waarmee de totale inkomsten uit de verkoop van televisierechten uitkomen op een bedrag van € 88,5 miljoen, aldus KPMG op zijn website.

KPMG’s Football Benchmark 2020 

Een jaar eerder incasseerde Ajax € 12,5 miljoen aan televisierechten. De forse stijging zorgde er mede voor dat de club vorig seizoen ruim € 199 miljoen aan inkomsten wist te realiseren, een toename van 117% ten opzichte van het seizoen 2017/2018. Als gevolg van het bereiken van de halve finale van de Champions League namen ook de inkomsten van het stadionbezoek fors toe, met bijna 60% tot € 53,2 miljoen.

Dit blijkt uit KPMG’s Football Benchmark 2020 naar de financiële prestaties van de kampioenen van de acht belangrijkste Europese competities in het afgelopen seizoen, AFC Ajax, FC Barcelona, FC Bayern Munchen, Galatasaray SK, Juventus FC, Manchester City FC, Paris Saint-Germain FC en SL Benfica.

Het is nog niet eerder voorgekomen dat de opbrengsten uit de verkoop van de uitzendrechten van de Champions League wedstrijden de belangrijkste bron van inkomsten vormen bij zeven van de acht landskampioenen”, aldus Paul Adriani van KPMG’s Sports Analytics Practice.

Adriani: "De nieuwe, driejarige verdeelsleutel garandeert de landskampioenen jaarlijks gezamenlijk € 1,9 miljard, € 564 miljoen meer dan de vorige regeling en vormt de belangrijkste bron van groei voor de acht kampioenen.

Bekijk de KPMG’s Football Benchmark 2020 hier.

 

Bron: KPMG

Laatste nieuws