Rapport: Grote verschillen in kwaliteitsslag overige OOB-accountantsorganisaties

AMSTERDAM - De kwaliteitsslag bij de ‘overige OOB-accountantsorganisaties’, dit zijn de partijen direct na de Big Four, laat grote verschillen zien. Daarvoor is gekeken naar de mate waarin een cultuur van kwaliteit centraal staat (verandertraject), hoe het proces van continue verbetering plaatsvindt (kwaliteitscirkel) en hoe de kwaliteitswaarborgen zijn verankerd en toegepast, aldus toezichthouder AFM op zijn website.

De kwaliteitswaarborgen hebben de tekortkomingen in een aantal onderzochte wettelijke controles niet voorkomen of gedetecteerd. Dit blijkt uit het rapport ‘Kwaliteit overige OOB-accountantsorganisaties onderzocht’, dat de Autoriteit Financiële Markten (AFM) vandaag publiceert.

De kwaliteitsslag bij de ‘overige OOB-accountantsorganisaties’, dit zijn de partijen direct na de Big 4, laat grote verschillen zien. Daarvoor is gekeken naar de mate waarin een cultuur van kwaliteit centraal staat (verandertraject), hoe het proces van continue verbetering plaatsvindt (kwaliteitscirkel) en hoe de kwaliteitswaarborgen zijn verankerd en toegepast. De kwaliteitswaarborgen hebben de tekortkomingen in een aantal onderzochte wettelijke controles niet voorkomen of gedetecteerd. Dit blijkt uit het rapport ‘Kwaliteit overige OOB-accountantsorganisaties onderzocht’, dat de Autoriteit Financiële Markten (AFM) vandaag publiceert. 
 
De AFM heeft over de periode 2017-2018 onderzoek uitgevoerd naar de mate waarin Accon, BDO, Baker Tilly (BT), Grant Thornton (GT) en Mazars, hun cultuur en organisatie op orde hebben om de kwaliteit van hun wettelijke controles duurzaam te kunnen borgen.
 

Lees meer op de website van AFM.

 

Bron: AFM

Laatste nieuws