'Accountancy moet meer en beter communiceren over fraudebestrijding'

AMSTERDAM - Accountantscontroles kunnen fraude door bedrijven nooit 100 procent uitsluiten. Daarom moeten accountantskantoren nog meer aandacht geven aan continuïteit en fraudebestrijding. 'Daar zijn we allang mee bezig, maar dat moeten we intensiveren.' Aldus Hans Honig, CEO van Deloitte Nederland, in BNR Zakendoen.

De Deloitte topman ziet een verwachtingskloof, die volgens hem ook ten grondslag lag aan het rapport van de Commissie Toekomst Accountancy (CTA), dat moet helpen het geschonden vertrouwen in accountants te herstellen. Daarvoor is een beter inzicht in de aard van accountantscontroles cruciaal, meent hij. 'Helaas, een 100 procent garantie zal er nooit zijn. Ik denk dat we daar ook meer en beter over moeten communiceren,' aldus Honig bij BNR.

Het CTA-rapport adviseert om de verantwoordelijkheid voor het aanleveren van de cijfers bij het te controleren bedrijf te leggen. Honig onderstreept dat belang. 'De commissie zegt eigenlijk dat de accountants het probleem niet alleen kunnen oplossen. Het is belangrijk om ook te kijken wat bedrijven en de toezichthouder kunnen doen. Als we het over de hele keten doen, hebben we een mogelijkheid om forse stappen te zetten.'

Luister hier naar het interview met Honig.

 

Bron: BNR

Foto: Deloitte

Laatste nieuws