SRA: Kwaliteit centraal stellen met Toezicht op maat

NIEUWEGEIN - Dertien jaar extern toezicht door de AFM, sectorinitiatieven en verandermaatregelen vanuit de beroepsgroep zelf én rechterlijke uitspraken hebben in de perceptie van velen nog niet gebracht waarvoor extern toezicht destijds in 2006 geïntroduceerd werd: vertrouwensherstel en kwaliteitsverbetering in het wettelijke controledomein. Aldus de SRA op zijn website.

Binnen en buiten de sector staat het toezichtmodel dan ook regelmatig ter discussie: de wijze van toezicht, de normstelling, de verhoudingen tussen partijen, vele verschillende kaders, het ontbreken van eenduidigheid en de wijze van communicatie.

Prestatie- en verwachtingskloof

Het ‘systeem’ worstelt met toezicht, met de verwachte effecten van dat toezicht (prestatiekloof) en met verwachtingen die bij het maatschappelijk verkeer leven (verwachtingskloof). Om een constructieve bijdrage te leveren aan de discussies heeft SRA in 2018 de ‘Verkenning van het toezicht op accountantsorganisaties; terug naar de wettelijke basis’ geschreven. Het rapport, dat knelpunten in het huidige toezichtsysteem/model omschrijft, is met diverse belanghebbenden in en met de sector gedeeld en besproken. De instelling van de Commissie Toekomst Accountancysector biedt nu echter een unieke kans om de integrale problematiek van het wettelijke controledomein binnen de accountancysector, waaronder het toezichtmodel, voortvarend aan te pakken.

Om dat daadwerkelijk te kunnen doen, moeten we niet alleen knelpunten benoemen maar ze ook adresseren. Vanuit onze betrokkenheid en verantwoordelijkheid als convenantpartner heeft SRA een oplossingsrichting voor een goed functionerend toezichtmodel ontwikkeld dat kan bijdragen aan vertrouwensherstel in het wettelijke controledomein.

Bekijk hier de standpunten van de SRA.

 

Bron: SRA

 

Laatste nieuws