De accountancykantoren zijn in beweging. Hier 5 redenen om ook te automatiseren

ROTTERDAM - Automatisering is een mega-trend in accountancy. Het is geen nieuws onder de zon dat het beroep van accountant zeer vatbaar is voor automatisering. Maar de accountant is in beweging. Zo valt in het branche onderzoek van Graydon op dat er binnen de sector een enorme gedrevenheid is om de uitdagingen om te zetten in kansen. Het resultaat van deze gedrevenheid? Je leest het in deze blog met 5 redenen om te automatiseren! 

Automatisering bespaart tijd en kosten.

Er zijn verschillende redenen om bestaande bedrijfsprocessen te automatiseren. Een van de belangrijkste redenen is het verbeteren van de productiviteit en efficiënter te werken. Veel processen in accountancy worden gekenmerkt door de hoge mate van handmatig werk. Neem bijvoorbeeld het verwerken van facturen zonder tussenkomst van automatisering: Facturen komen - soms nog per post - binnen en worden handmatig geboekt. Een tijdrovende en bovendien foutgevoelige klus. Zolang je werknemers inefficiënt werken blijft de omzet door een gebrek aan productiviteit achter. Terwijl efficiënt werken door te automatiseren zorgt voor: Ten eerste een hogere marge. Ten tweede voor groei doordat je werknemers meer tijd hebben om omzet te genereren.

Een nieuw businessmodel.

Het automatiseren van administratieve werkzaamheden suggereert wellicht een krimp in de werkgelegenheid. Maar de accountant zal nooit vervangen worden door een robot. Nee, maar zijn rol is straks wel volledig omgeslagen naar adviseur en de accountant is volledig naast de klant komen te staan. Zijn verdienmodel zal straks dus bestaan uit het advies dat hij zijn klanten geeft en niet het verwerken van - en achteraf rapporteren van de cijfers. Maak je de transformatie naar continu en proactief adviseren? Dan ben je de winnaar van de toekomst!

Daarnaast ontstaat er een nieuw verdienmodel in de manier waarop accountants hun klanten/ketenpartners faciliteren op het gebied van digitale- en online samenwerking. Denk aan het beschikbaar stellen van online tools of platforms waarin het continu delen en beheren van informatie gemakkelijk wordt gemaakt.

De klant komt centraal te staan.

Accountantskantoren hebben te maken met een klant die steeds veeleisender wordt. Tegen zo laag mogelijke kosten verwachten zij een transparante dienstverlening en service op maat. Door te automatiseren neem je administratieve randzaken weg en heb je meer tijd om met de klant op te trekken. Onderhoudt regelmatig persoonlijk contact zodat je weet wat er speelt binnen het bedrijf van de klant. De klant écht kennen, want in klantcontact ligt de meerwaarde, daar wordt het onderscheid gemaakt.

Je voorkomt fouten.

Je adviseert je klanten op basis van cijfers, data. In de praktijk komt het nog veel voor dat medewerkers deze data handmatig verwerken. Daarnaast is het verwerken van cijfers vaak een regelmatig terugkerende taak en leidt een gebrek aan focus tot fouten. Het gevolg: Je adviseert jouw klant op basis van onjuiste cijfers. Voorkom fouten met automatisering. Het systeem verwerkt de gegevens en jij voert de controle!

Minder afhankelijk van de krapte op de arbeidsmarkt.

Door de krapte op de arbeidsmarkten maken kantoren gebruik van de mogelijkheden om de administratieve verwerking te optimaliseren met digitalisering en/of procesautomatisering. Het zorgt er niet alleen voor dat je meer met minder kunt doen maar het verhoogt ook nog eens de medewerkerstevredenheid. Een hoge medewerkerstevredenheid leidt weer tot minder retentie. Een andere bijkomstigheid is dat gebruiksvriendelijke software de inwerktijden verkort. Je (nieuwe) medewerkers leveren dus sneller rendement op.

Benut jouw kantoor deze voordelen en wordt jouw kantoor één van de winnaars van de toekomst? Ontdek en lees het in het e-book: Is jouw accountants- of administratiekantoor de winnaar van de toekomst? 

 

Bron: DizzyData - partner AccountancyWorld

Laatste nieuws