Ruim vier op de tien werknemers vragen werkgever om hulp bij checken van loonstrook

AMSTERDAM - Een grote meerderheid (92 procent) van de Nederlanders controleert met enige regelmaat of zijn loonstrook klopt. Ruim vier op de tien (41 procent) werknemers vragen bij het checken van de loonstrook hulp of uitleg van de werkgever. De helft (54 procent) van de werknemers doet dat door na te gaan of de loonstrook overeenkomt met wat er in de arbeidsovereenkomst staat. 28 procent gaat zelf het internet op voor informatie. Dit blijkt uit recent marktonderzoek van Panelwizard in opdracht van Nmbrs, leverancier van HR- en payrollsoftware, onder ruim vijfhonderd Nederlandse medewerkers die werkzaam zijn bij bedrijven uit het mkb.

Bijna twee derde (62 procent) van de werknemers ontvangt zijn of haar loonstrook digitaal. Een vijfde (22 procent) ontvang zijn loonstrook op papier. 28 procent kan zijn loonstrook zelf inzien door in te loggen op een website of portal.

Begrijpelijke loonstrook
Recentelijk pleitten werkgeversorganisaties VNO-NCW en MKB-Nederland voor een ‘eerlijke
loonstrook’ - waarop de totale loonkosten van de werkgever expliciet vermeld staan. De loonstrook bevat op dit moment al veel verschillende onderdelen, waardoor het voor werknemers soms lastig te begrijpen is wat er precies op staat en wat elk onderdeel betekent. Dat blijkt ook uit het onderzoek van Nmbrs: ruim een derde van de ondervraagden (35 procent) geeft aan dat hij het controleren van de loonstrook ingewikkeld vindt. Uit de antwoorden blijkt dat veel werknemers graag zouden zien dat de loonstrook bijvoorbeeld begrijpelijker is voor de leek, dat het resterende aantal vakantiedagen wordt vermeld of dat per post een uitleg te vinden is. Bovendien zegt VNO-NCW en MKB-Nederland dat veel werknemers niet weten dat werkgevers bijvoorbeeld de meeste zorgkosten van hun werknemers betalen, of welke premies de werkgever allemaal betaalt voor pensioen en sociale zekerheid.

Driekwart van de ondervraagden (76 procent) vertrouwt erop dat zijn loonstrook klopt. Ondanks het vertrouwen in de loonstrook controleert zo’n 70 procent nog steeds zijn loonstrook nadat het salaris is gestort. Voor tussen de 70 en 96 procent van de werknemers geven de volgende momenten reden om hun loonstrook erbij te pakken: na salarisverhoging, als er vakantiegeld moet worden gestort, bij aangifte van inkomstenbelasting als men een huis wil kopen, of als er onderhandeld wordt over de hoogte van het salaris.

Michiel Chevalier, CEO van Nmbrs: “De vele vragen die een hr-afdeling per werknemer ontvangt, kunnen veel tijd kosten. Hoewel de overheid heeft aangekondigd de lastendruk voor mkb-bedrijven te verlagen, missen mkb’ers het vertrouwen om te investeren. Dit door andere onzekerheden vanuit het kabinet op het vlak van klimaat, belasting en dergelijke. Nmbrs streeft ernaar om de werkgever te ontlasten bij dagelijkse hr-taken, waardoor er meer tijd overblijft voor dingen die er echt toe doen: oog voor en het optimaal inzetten van bestaande werknemers en de bloei van de onderneming. De interactieve loonstrook neemt onduidelijkheid bij werknemers weg doordat werknemers namelijk direct zien welke wijzigingen er in zijn loonstrook zijn doorgevoerd en wat het gevolg daarvan is. ”

Over Nmbrs®
Nmbrs® is een in Amsterdam gevestigde leverancier van HR- en payrollsoftware. De afgelopen tien jaar heeft het bedrijf een leidende rol gespeeld in de toepassing van cloudtechnologie en innovatieve oplossingen voor zowel de HR-specialist als de accountants binnen de Nederlandse en de Zweedse markt. In de ontwikkeling van de HR- en payrollsoftware van Nmbrs® ligt de nadruk op de rol van HR. Door alle sleutelgebruikers – inclusief de medewerker – te betrekken, zorgt Nmbrs® ervoor dat met minimale inspanning een optimale HR-dienstverlening wordt verleend. Deze focus staat samen met efficiëntie, automatisering, gebruiksvriendelijkheid en continue innovatie aan de basis van de software van Nmbrs®. Ga voor meer informatie naar www.nmbrs.com.

 

Bron: Nmbrs - partner AccountancyWorld

Laatste nieuws